Marge vergroten
Terug naar overzicht
blog

Vijf methoden om uw marge te vergroten door efficiënte inkoop

Door de toenemende concurrentie dalen de omzetten en komen de marges van mkb’s onder druk te staan. Hoe kunt u uw marges toch op peil houden? Aan de kostenzijde kunt u uw marges verhogen, bijvoorbeeld door efficiënter in te kopen. Maar hoe koopt u efficiënter in?

1. Onderhandel over bijkomende kortingen en voorwaarden

Peil bij uw leveranciers naar de voorwaarden voor volume- en loyaliteitskortingen. Onderhandel ook de voorwaarden voor de terugname van eventuele voorraadoverschotten. Maak afspraken over de schadeloosstelling van backorders, foute leveringen, beschadigde goederen, etc. Vragen kost u niets en voor u het weet, stijgt uw marge al met enkele procenten.

2. Optimaliseer de bestelde hoeveelheden

Veel bedrijven vinden een zo klein mogelijke voorraad, die snel roteert, het meest wenselijk. Dat is echter niet altijd ideaal. Als u vaak kleinere hoeveelheden bestelt, kunnen de transportkosten oplopen. Vergelijk daarom uw voorraadkosten met de bestel- en transportkosten en bepaal op basis daarvan uw optimale bestelhoeveelheid. Let wel: uw optimale bestelhoeveelheid is niet noodzakelijk dezelfde als de EOQ (Economic Order Quantity) die uw leverancier hanteert.

3. Streef naar win-win partnerships

Een goed wederzijds begrip van elkaars business kan grote voordelen opleveren, zowel voor u als voor uw leverancier. In het laagseizoen bijvoorbeeld, zijn producenten doorgaans bereid om aan een veel lagere kostprijs te produceren. Houd er rekening mee dat u dan wel hogere voorraden heeft. Analyseer of de bijkomende voorraadkosten lager zijn dan uw voordeel.

4. Beperk het aantal leveranciers

Op die manier realiseert u een hoger inkoopvolume per leverancier. Zo versterkt u uw onderhandelingspositie als inkopende partij. Bijkomende voordelen zijn meer uniformiteit en eenvoud op het vlak van logistiek, verpakkingen en administratie.

5. Analyseer uw aanbod

Neem de marges van uw aanbod onder de loep op het niveau van categorieën, subcategorieën en items. Zo krijgt u een inzicht in de winstgevendheid van uw assortiment. Overweeg of u de minder winstgevende elementen uit uw aanbod kunt halen.

In deze blogpost vertellen wij wat u aan de opbrengstenzijde kunt doen.

Gelijkaardige publicaties