Artikel
Geschreven door Filip Hendrickx
Posted on 24-02-2017

Vijf methoden om uw marge te vergroten door slimme verkoop

529 keer gelezen

In veel ondernemingen uit het mkb vertonen de omzetten een dalende trend en staan de marges onder druk. Wat kunt u doen om uw marges te beschermen of zelfs te vergroten? Aan de opbrengstenzijde kunt u uw marges verhogen door slimmer te verkopen. Maar hoe verkoopt u slimmer?

1. Zorg voor een duaal aanbod.

Bied een basisproduct of -dienst aan tegen een scherpe prijs. Daarnaast kunt u de gamma’s met hogere specificaties voorstellen. In de praktijk nemen veel handelaars naast de traditionele A-merken ook een minder bekend B-merk op in hun assortiment. Met dat laatste trekken zij extra klanten aan.

2. Maak uw klanten bewust van uw topproducten en -diensten.

Geef de klant correcte informatie over de voordelen van het betere product of de betere dienst. Doorgaans gaan hoger geprijsde producten langer mee en zijn daarom op termijn feitelijk goedkoper. Bovendien zijn de garanties meestal uitgebreider. En voor u is er het voordeel dat u met deze producten of diensten een hogere marge behaalt.

3. Bied aanvullende producten en diensten aan. 

Denk hierbij aan combinatiepakketten die u uw klant kunt aanbieden. Wanneer bijvoorbeeld iemand een laptop koopt, kunt u er een laptoptas, een extern toetsenbord of een softwarepakket bij verkopen. Met deze extra producten en diensten verhoogt u uw marge.

4. Zorg dat klanten ook na aankoop op uw service kunnen rekenen. 

Uw eigen klantenservice helpt uw klant veel sneller dan wanneer zijn aankoop bij de fabrikant moet worden hersteld. Wanneer u alleen diensten verkoopt, dan is het belangrijk om ook na de verkoop te antwoorden op alle vragen van de klant. Bovendien geeft een snelle en vriendelijke service u een goede naam, waarmee u nieuwe klanten aantrekt.

5. Verkoop de waarde, niet de prijs.

Probeer te achterhalen wat de waarde van uw product of dienst is voor de klant. Vaak wil hij een product dat feilloos werkt, gemakkelijk is in gebruik en weinig onderhoud vergt. Meestal is hij bereid om daarvoor een passende prijs te betalen. Begin zelf niet over de prijs, maar wijs op de waarde van wat u aanbiedt. Maak in uw offertes niet op als het laagst geprijsde, maar als het meest waardevolle aanbod.

Meer weten?

Lees ook wat u aan de kostenzijde kunt doen door onder andere efficiënter in te kopen. Zie daarvoor het artikel 'Vijf methoden om uw marge te vergroten door efficiënte inkoop.