Artikel
Geschreven door Marleen Miechielsen
Posted on 12-08-2014

In vijf stappen naar een snellere betaling

110 keer gelezen

Dat uw facturen op tijd betaald worden is zeer belangrijk om over voldoende cashflow te blijven beschikken. In dit blog geef ik u vijf concrete tips die u direct kunt inzetten om uw DSO te verlagen. 

1. Maak correcte en snelle facturatie een must

Wanneer u niet factureert, gaat de betalingstermijn nog niet van start. Wanneer u niet op de juiste manier factureert, geeft u uw klant een goed excuus om nog niet tot betaling over te gaan. Dit heeft grote impact op uw cashflow. Een manier om dit proces sneller en correcter te laten verlopen is door middel van elektronische facturatie.

2. Communiceer open en duidelijk met uw klanten

Vermeld uw algemene en specifieke verkoopvoorwaarden op uw website, offertes, de bestelbon, facturen, orderbevestiging of op uw aanmaningen. Wanneer uw klanten duidelijk op de hoogte zijn van wat er is afgesproken, zal de betaling sneller en zonder problemen verlopen. Betrek ook uw salesafdeling bij dit proces. Als zij het belang weten van tijdige betaling en goed op de hoogte zijn van de voorwaarden, zorgt dit voor een goede start. 

3. Zorg dat het bedrag en de betaalwijze opvallen

Zorg ervoor dat de belangrijkste zaken van uw factuur (bedrag, hoe en wanneer uw klant moet betalen) goed zichtbaar zijn. Klanten lezen niet altijd even aandachtig. Gebruik schema’s en zorg ervoor dat het bedrag en de betaalwijze opvallend op uw facturen en aanmaningen vermeld staan. Lees ook het blog over effectief factureren voor meer tips voor een goede factuur.

Een andere tip: integreer de mogelijkheid tot elektronische betalen in uw digitale facturen en aanmaningen. Voor vele leveranciers staat dit nog ver weg van de realiteit, maar om uw klanten aan te sporen tot een snelle betaling moet het hen zo gemakkelijk mogelijk gemaakt worden.

Zorg ervoor dat de belangrijkste zaken van uw factuur goed zichtbaar zijn.

4. Stuur voor de vervaldatum proactief een bericht

Dit doet u naar nieuwe klanten, naar klanten met veel (openstaande) facturen of naar klanten met grote facturen. Herinner hen aan de komende vervaldatum. Hiermee ontkracht u het argument ‘wij zijn vergeten te betalen’, wat vaak gebruikt wordt als smoes om niet betaalde facturen te verantwoorden. Lees ook de top 5 meest gehoorde debiteuren smoezen en hoe u hierop kunt reageren. 

5. Verlies geen tijd na de vervaldatum

Volg openstaande vordering goed op. Is de factuur na 1 maand nog niet betaald? Geef deze dan uit handen en ga in zee met een betrouwbaar incassobureau. Hiermee zet u wanbetalers extra onder druk om de openstaande factuur alsnog te betalen.

In ons download center vindt u meer resources die u kunnen helpen bij het inrichten van uw credit management beleid. Download bijvoorbeeld de Cue Card: 7 stappen als uw klant niet betaalt.

Download de cue card