Debiteurenrisico
Terug naar overzicht
blog

Vijf tips voor effectief credit management [Deel 2]

Hoe effectief is het credit management van uw onderneming? Blust u als credit manager vooral brandjes als facturen niet worden betaald of kijkt u vooruit en houdt u grip op uw klantenportefeuille? In dit blog delen wij vijf tips voor effectief credit management waarmee u de touwtjes in handen houdt. Door tijdig te anticiperen op ontwikkelingen kunt u niet alleen wanbetaling voorkomen. Juist bij de credit management afdeling komt alle belangrijke informatie samen over de orderwaarde, marges, groeiverwachting van klanten en het betaalgedrag. Deze informatie kan de credit management afdeling gebruiken om strategische adviezen te geven over groeikansen en rendabele klantgroepen. Lees deze en andere tips voor effectief credit management.

1. Strijk het proces van order-to-cash glad

Staat er een fout op de factuur? Is de omschrijving bijvoorbeeld niet volledig of ontbreekt het kostenplaatsnummer van de opdracht? Dan loopt u kans dat uw factuur aan de kant wordt geschoven en vergeten wordt. Fouten in het proces van order-to-cash zijn een veelvoorkomende reden voor te late betaling. Onvolledige facturen, maar ook te late of incomplete leveringen kunnen voor vertraging in het betaalproces zorgen. Analyseer daarom van tijd tot tijd alle stappen in het proces van order-to-cash. Wat zijn veelvoorkomende fouten? En hoe kunnen deze in de toekomst worden voorkomen? Door belemmeringen uit het proces van order-to-cash te halen, zorgt u ervoor dat niets een snelle betaling van uw facturen in de weg staat.

2. Vergroot het draagvlak bij sales

Credit management en sales zijn lang niet altijd de beste vrienden. Waar sales zoveel mogelijk wil verkopen, probeert credit management vooral het werkkapitaal van de organisatie te bewaken en betalingsrisico’s te vermijden. En dat botst soms. Het helpt als sales het belang van goed credit management inziet. Want ondernemen is leuk, maar er moet ook geld verdiend worden. Dat zal een salesmedewerker ook begrijpen. Vergroot het draagvlak door sales te wijzen op de risico’s van afschrijvingen en het belang van voldoende cashflow. Vergroot de prikkel door goed credit management te koppelen aan een salesbonus of door sales medeverantwoordelijk te maken voor de Days Sales Outstanding (DSO), het aantal dagen dat facturen gemiddeld openstaan. En daag salesmedewerkers eens uit een dagje mee te lopen met de credit manager. Duurzaam draagvlak begint bij begrip.

3. Investeer in een goede omgang met klanten

Een goede credit manager beschikt niet alleen over financiële kennis, maar ook over sociale vaardigheden. De klant is koning en de credit manager stelt zich in de basis dienstverlenend op, maar biedt geen ruimte voor twijfel als betalingsafspraken niet worden nagekomen. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan met een klant bij slecht betaalgedrag. Om het contact met zakelijke relaties warm te houden én tegelijkertijd het naleven van de betalingsafspraken te bewaken, heeft een creditmanager dus zowel harde als zachte skills nodig.

4. Handel omzetgericht

Naast financiële kennis en sociale vaardigheden dient een credit manager ook te beschikken over commercieel inzicht. Belt een klant op met het verzoek om de betalingstermijn te verlengen? Dan moet de credit manager de klantkosten kunnen afwegen tegen de omzet en goed kunnen onderhandelen over de precieze voorwaarden. Bijvoorbeeld door rentekosten te bedingen in ruil voor het oprekken van de betalingstermijn.

5. Lever strategische inzichten

Bij de credit management afdeling komt alle waardevolle informatie samen: van de orderwaarde tot aan de marge en de groeiverwachting. Maak dan ook analyses, zoals: ‘Welke klanten leveren het meeste op?’ ‘Welke segmenten zijn kansrijk en in welke markten wordt groei verwacht?’ Durf groot te denken. Want met die kennis kunt u een belangrijke adviseursrol vervullen voor de organisatie en input leveren aan marketing en sales. Op basis van uw inzichten kunnen zij nieuwe mogelijkheden op de markt afwegen tegen de financiële risico’s en de prognoses. Zo draagt u als credit manager bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van uw organisatie.

Wilt u ook kansen en bedreigingen ontdekken voor uw onderneming? Met de Marktanalyse van Graydon krijgt u inzicht in actuele sectorinformatie en financiële trends.

Meer weten?

  • Wilt u aan de slag met proactief creditmanagement? In het eerste deel van dit tweeluik helpen wij u op weg met de vijf belangrijkste stappen die u kunt nemen.
  • Als bedrijfsinformatiespecialist beschikt Graydon over een enorme database met waardevolle data. Aan de hand van deze gegevens maken wij voorspellende analyses, modellen en scores op het gebied van Credit Management, Market Information en Risk & Compliance. Deze informatie stelt u in staat om gefundeerde zakelijke beslissingen te nemen en uw business te laten groeien. Wilt u een voorsprong behalen op de concurrentie? Bekijk onze Analytics-oplossingen.
  • Graydon Insights is vernieuwd. Op ons nieuwe platform profiteert u van versnelde inzichten, een verbeterde workflow en nog meer voorspellende scores. Van het checken van zakelijke relaties tot aan een verregaande integratie in uw systemen met up-to-date data. Zo krijgt u nog beter inzicht in de risico’s én kansen voor uw onderneming.
Gelijkaardige publicaties