Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 22-08-2013

Vind uw Superpromoters!

51 keer gelezen

Marketing: oprecht, goedkoop en efficiënt? Back to Basics (deel 2 van 2).

In het eerste deel van dit tweeluik besprak ik met u de redenen waarom u uw medewerkers in zou moeten willen zetten als brand ambassadors of superpromoters. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:

  1. De grotere vraag naar authenticiteit vanuit bedrijven die deze tijd van informatietechnologie en sociale media met zich meebrengt.
  2. Het feit dat mond-op-mond reclame van oudsher, maar juist ook in deze tijd het meest effectief is.
  3. Dat uw medewerkers uw bedrijf het beste kennen, en dus ook het beste naar buiten toe kunnen vertegenwoordigen.

De verjaardagsfeestjesambassadeur

Graag voeg ik nog het volgende toe aan bovenstaande drie bullets: ik herinner me de periode dat ik werkte bij een groot Nederlands telecombedrijf nog goed: er was geen verjaardagsfeestje waarop ik niet bij vergelijkende gesprekken werd betrokken, of voor het bedrijf op moest komen omdat natuurlijk niet iedereen even blij was met de service. Mijn punt: uw medewerkers zijn merkambassadeurs, of u en zij het willen of niet. En denkt u eens aan medewerkers die zich niet zo sterk identificeren met uw merk: wat zouden die kunnen zeggen op verjaardagsfeestjes? U kunt hier dus beter proactief op inspelen, omdat deze enorm krachtige marketingtool anders tegen u zou kunnen werken. En indien slim en strategisch ingezet, kunt u op deze manier juist heel goedkoop en heel effectief -want oprecht- mensen bereiken.

Hoe kom je aan een brand ambassador?

Als ik u dan overtuigd heb van het nut van het inzetten van uw medewerkers als ambassadeurs voor uw merk en uw bedrijf, is het doel van dit stuk om u vervolgens tips te geven hoe u dat in de praktijk kunt doen.

  • Een sterke en duidelijke bedrijfscultuur. Het is belangrijk dat u uw visie en uw doel helder voor ogen heeft. Steven van Belleghem beschrijft in zijn boek The Conversation Company hoe een sterke en duidelijke bedrijfscultuur het voor medewerkers makkelijk en zelfs vanzelfsprekend kan maken om als ambassadeur van het bedrijf op te treden. Medewerkers zijn dan eerder trots op het bedrijf, en hun identificatie met het bedrijf zorgt er vervolgens voor dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om het bedrijf online en offline te vertegenwoordigen.
  • C-level geeft het goede voorbeeld. Daarnaast moeten CEO's en andere belangrijke leiders in het bedrijf het goede voorbeeld geven en laten zien hoe zij de kernwaarden van het bedrijf uitstralen.

Vind uw superpromoters intern

Als aan deze voorwaarden voldaan is, kunt u zich op het volgende punt richten: vind uw superpromoters. Besef dat er al mensen rondlopen die heel trots zijn op het bedrijf, en haal hier het beste uit in 4 stappen:

  1. Inventarisatie van enthousiastelingen: inventariseer welke mensen er online en offline al bezig zijn om uw merk te promoten; die al enthousiast zijn. Hoe goed zijn hun sociale (media) skills?
  2. Geef voorbeelden: licht voorbeelden uit van medewerkers die op de gewenste manier (die dus aansluit bij de waarden die u belangrijk acht voor uw bedrijfscultuur) het bedrijf al promoten op sociale media.
  3. Faciliteer: bied content aan die medewerkers online kunnen delen.
  4. Bied training & educatie, verbeter sociale (media) skills en schets het kader van de waarden die u als bedrijf graag uit zou willen stralen zo helder mogelijk.

En als het de marketing van een B2B bedrijf betreft: let erop dat uw medewerkers via LinkedIn een persoonlijk netwerk hebben met honderden potentiële leads!

Brand ambassador marketing is niet duur

Ten slotte: Becky Gloyne, social media marketing manager bij Nokia (die een gigantisch intern programma hebben met als doel het aanwenden van medewerkers als brand ambassadors) zegt in dit gesprek:

“Je hoeft als bedrijf geen groot budget te hebben, zelfs géén budget te hebben om hier iets mee te doen. Creëer content (foto's, video's), gebruik sociale media effectief, en werk vooral vanuit één heldere visie.”

Superpromoters zijn echt

Vind de mensen binnen uw organisatie die al trots zijn op het bedrijf, en richt uw inspanningen daarop. Dan zijn uw sociale media uitingen echt authentiek, en daardoor dus ook erg efficiënt. Marketing oprecht, efficiënt, en goedkoop? Het is dus écht mogelijk.