Artikel
Geschreven door Linda van de Klippe
Posted on 28-06-2016

Voorkom dat failliet gaan mode wordt

695 keer gelezen

Unlimited Sports Group, Ilja Visser, Miss Etam, Mexx, La Ligna, Cora Kemperman…het ene na het andere modebedrijf weet het hoofd niet langer boven water te houden en gaat failliet. Daarentegen lijken modehuizen als ZARA en H&M nog steeds onaantastbaar in de verkoop van de nieuwste modetrends. Succesvol zijn in een niet-stabiele branche kán dus wel. Maar hoe?

Op tijd meegaan met veranderingen

De retailmarkt verandert, zeker als het gaat om fashion. Steeds meer internationale ketens vinden hun weg naar Nederland. Fast Fashion, waarin ZARA & H&M pioniers zijn, groeit aan populariteit. En online verkoop heeft een groot deel van de omzet van traditionele winkels afgesnoept. Ondernemers die teveel bezig waren met de trendkleur van het komende seizoen en met broekspijpen die mogelijk skinny, bootcut of flare zouden worden hebben deze trends mogelijk gemist en kwamen in financieel zwaar weer terecht. Als de markt verandert, is het zaak mee te veranderen. Stilstand is achteruitgang - en in een zó dynamische en snelle wereld als de modewereld kunnen de gevolgen in korte tijd desastreus zijn.

Geoliede supply chain

Vooral Fast Fashion is een belangrijke trend in de modewereld. Elke week een compleet nieuwe winkel die volhangt met laaggeprijsde modeartikelen…het is precies wat de consument wil. Om in Fast Fashion succesvol te zijn, moeten ketens echter beschikken over een gestroomlijnde en efficiënte supply chain waarin de modecollecties elkaar in hoog tempo afwisselen. Dat betekent dat de productie meestal in Europa plaatsvindt (in verband met korte levertijden) en dat modebedrijven duidelijke afspraken moeten maken met hun fabrieken. De onderlinge afhankelijkheid stijgt - en daarmee de financiële risico`s. Het onderhouden van stabiele en veilige handelsrelaties wordt dus belangrijker dan ooit. Krijgt een fabriek immers problemen, dan merkt de retailer dat binnen een week in zijn portemonnee.

Kennis is key

De oplossing? Eigenlijk is die niet heel anders dan anders. Ken uw klant. Ken uw leverancier. En anticipeer op veranderingen in de markt en binnen uw keten. Het grote verschil met de tijd waarin petticoats en bell-bottom jeans nog in waren, is dat veranderingen elkaar tegenwoordig veel sneller opvolgen. Daarnaast is er veel meer informatie beschikbaar om trends in de markt te analyseren en om de financiële gezondheid van ketenpartners te monitoren. Bovendien moeten beslissingen in rap tempo worden genomen. Een modeketen moet razendsnel van de ene naar de andere fabriek of stoffenproducent kunnen switchen om aan de snelle vraag naar producten te voldoen. En gebeurt er iets in de markt of in de keten, dan betekent reageren meestal dat u al te laat bent. Succes draait dus om anticiperen om problemen te voorkomen.

De toekomst voorspellen

Om financiële risico’s op voorhand uit te sluiten, moet u zeker weten dat de partij waarmee u zakendoet de productie kan voltooien. Een eerste scan van nu.nl, Textillia of bijvoorbeeld trendrapporten van ING geeft u daarvoor de nodige basisinformatie. Bedrijven met financiële problemen komen immers vrij snel in de media. Nadeel daarvan is echter dat het leed dan vaak al geleden is - en dat u daardoor te laat bent om nog iets te doen. Wat dan wel?

  1. Laat finance en sales nauw samenwerken om retailers te beoordelen op hun solvabiliteit  en de kans op failliet gaan. Zeker voor traditionele retailers die nog vier collecties per jaar uitleveren is dit van belang. 
  2. Toets leveranciers, retailers en producenten op voorhand door een risicoanalyse te maken door middel van een credit check en deze te communiceren naar productieafdelingen, zodat ze op tijd kunnen switchen naar andere samenwerkingspartners. 

Weet met wie u zakendoet

Zoals modetrends in een mum van tijd kunnen wisselen van boven de knie, op de knie tot onder de knie – zo wisselen ‘trends’ in het zakendoen minstens zo snel. Als merk kunt u meegetrokken worden in een faillissement door verkeerde keuzes te maken voor het samenwerken met retailers en producenten. Houd daarom altijd vinger aan de pols als het gaat om financiële risico’s en speel tijdig in op veranderingen. Weet met wie u zakendoet en zorg ervoor dat u zakendoet met financieel gezonde partijen. Graydon helpt u er graag bij door u de branche- en bedrijfsgegevens te verschaffen die u nodig heeft. Uiteraard óók als u actief bent in een andere sector dan de modesector.

Meer over hoe u uw klant kunt kennen?

Download dan ook eens deze whitepaper voor alle tips & tricks. 

Download ken uw klant