Voorkom schade door retailers die failliet gaan
Terug naar overzicht
blog

Voorkom schade door retailers die failliet gaan

De retailmarkt verkeert in zwaar weer. Zeker als het gaat om mode, consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen is het einde nog niet in zicht. Onderzoek wijst weliswaar uit dat de omzet in de retailsector gemiddeld met 1 tot 2% stijgt, maar er worden nog een aantal grote faillissementen verwacht. En dat zal maar net een klant van u zijn…. Hoe wapent u zich tegen schade door retailers die failliet gaan?

Waarom gaan retailers failliet?

Er spelen twee belangrijke zaken in retailland:

  • banken zijn nog altijd terughoudend met kredietverlening
  • consumenten stellen grote aankopen steeds vaker uit tot ze online een mooie aanbieding zien

De groei van online verkopen blijft stijgen. Het wordt voor retailers steeds belangrijker om online aanwezig te zijn én consistente informatie te delen via hun verschillende kanalen. Volgens onderzoeken verwacht 75% van de consumenten dat retailers online dezelfde prijs hanteren als in de winkel. Maar slechts 16% (!) van de retailers doet dit daadwerkelijk. Meer dan ooit moeten retailers dan ook inzetten op een winkelervaring en één en dezelfde lijn volgen in alle verkooppunten. Dit vraagt grote investeringen in tijd en geld. Laat dat net de twee factoren zijn waar de retailbranche momenteel een tekort aan heeft.

Ook problemen voor groothandels

Ook groothandels kampen met de faillissementen in de retailsector. Vroeger maakte menig groothandel gebruik van kredietverzekeringen, maar dit had een impact op de marge en het rendement. Daarnaast moeten kredietverzekeringen altijd een risicobeoordeling voor zichtzelf doen. Dat betekent dat binnen bepaalde branches en segmenten het risico voor de verzekeraar geminimaliseerd en gelimiteerd wordt. Daarnaast krijgen bedrijven in een risicobranche vaak een nul limiet. In een snel veranderende retailbranche, waarin marges van winkels en groothandels steeds kleiner worden, is het dus belangrijk om te innoveren. Om de dingen anders te doen. Slimmer. Maar hoe?

Nieuwe oplossingen

Vooruitstrevende bedrijven, willen weten met wie ze zakendoen. Zo kunnen ze op tijd ingrijpen als er financiële problemen dreigen of als er nieuwe kansen opduiken. Graydon draagt daaraan bij met verschillende tools en oplossingen. Ik noem er enkele:

  • Het Graydon Decision Model is een online applicatie voor bedrijven die een uniforme en efficiënte methode zoeken voor hun klantacceptatiebeleid. Het werkt bijzonder eenvoudig en screent klanten op een geautomatiseerde manier in overeenstemming met uw bedrijfsbeleid.
     
  • Met de Groeiverwachting kunt u daarnaast gericht berekenen hoe branches evolueren. Deze tool maakt een prognose op basis van allerlei marktdata en financiële gegevens, zoals de omzet- en liquiditeitsprognoses van branches. Dat gebeurt op basis van jaarcijfers, het aantal starters en stopzettingen in bepaalde branches, het totale betaalgedrag en wisselingen in bedrijfsstructuren. 

Groei met de tijd mee en speel in op de veranderende markt

Wilt u weten hoe Graydon u kan helpen uw risico’s te beperken en nieuwe klanten te vinden? Wilt u meer informatie, of bent u benieuwd naar onze andere oplossingen? Neem contact met ons op via 020 567 99 99 og service@graydon.nl.

Wilt u meer informatie speciaal over de groothandelbranche? Bekijk dan deze pagina waar u op de hoogte wordt gehouden van trends en ontwikkelingen binnen de groothandelbranche.

Gelijkaardige publicaties