Vergelijk het met een zeezeiler. Zou die de oceaan oversteken zonder kompas? Zonder knopen- en dieptemeter? Zonder navigatie? Zonder zeekaarten? Zonder kennis van stromingen, getijden en weersvoorspellingen? Nooit van zijn leven.
Terwijl er forse investeringen vereist waren, moesten marketeers en reclamemakers het decennia lang doen zonder of met gebrekkige data. Het was als zeilen op wateren waar geen kaarten van zijn.
Die data zijn er nu voor bedrijven. Big data. Data waarmee u het gedrag van uw doelgroep kunt doorgronden. De kunst is die data te verzamelen en zo te verwerken dat ze u de informatie opleveren waar u strategische marketingbeslissingen op kunt baseren. Zodat u tegelijkertijd de effectiviteit van uw marketinginspanningen vergroot en de kosten ervan verlaagt.
Niet alleen gaat het om eigen inzichten, u kunt de impact van campagnes bovendien aantonen. Met een datagedreven aanpak ziet u wat uw investering oplevert en kunt u ervoor zorgen dat marketing niet langer als ‘burner’, maar als ‘earner’ wordt gezien.
Uit een groot marktonderzoek van DDMA blijkt dat de mening van grote (>25 medewerkers) en kleine bedrijven (<25 medewerkers) significant met elkaar verschillen omtrent het belang van data driven marketing. 47% van de grote bedrijven zien het nut er van in om data en insights toe te passen op hun bedrijfsvoering. Voor kleine bedrijven is dit enkel 37%. De twijfel bij kleine bedrijven komt voornamelijk doordat data voor hen minder makkelijk beschikbaar is.