Artikel
Geschreven door Anne Moes
Posted on 23-08-2013

Waarom datakwaliteit zo belangrijk is voor de marketeer van nu

169 keer gelezen

Twee keer dezelfde mail ontvangen van een organisatie is behoorlijk irritant. In een brief aangesproken worden met mevrouw als je een meneer bent, is vervelend. Verjaardagspost van een bedrijf ontvangen voor je overleden vrouw is op z’n zachtst gezegd zeer pijnlijk. Marketeers: houd je datakwaliteit hoog!

Data moeten up to date blijven

Data verzamelen is één ding; data actueel houden is een ander. Datakwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin data bruikbaar zijn om het beoogde doel te behalen.

  • Is het doel om de klant te bereiken? Dan moet je juiste adresgegevens hebben.
  • Is het doel klantbinding? Zorg er dan op z’n minst voor dat je weet hoe de klant aangesproken wil worden en of diegene überhaupt nog in leven is.

Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar het gaat bij veel organisaties nog te vaak fout.

Laat zien dat de klant op nummer 1 staat

Uit het klantbelevingsonderzoek van 2011 en 2012 blijkt dat consumenten over veel bedrijven negatief denken. Maar liefst 75 procent van de ondervraagde mensen geeft aan het idee te hebben dat bij de meeste bedrijven het organisatiebelang ver boven het klantbelang staat. Dit is vaak het gevolg van een te lage datakwaliteit en dit kan funest zijn voor een organisatie. Het blijkt namelijk dat bedrijven die positieve klantbeleving bovenaan het prioriteitenlijstje hebben staan vele malen beter presteren dan bedrijven die dit niet hebben.

Vergroot je budget voor datakwaliteit

Om de juiste gegevens te verkrijgen en te behouden, heb je geld en tijd nodig. Trek hier dus een ruim budget voor uit. Meer specifiek: de kosten voor datakwaliteit horen gemiddeld zo’n 30 procent van het uitgetrokken budget te zijn. En dan te bedenken dat veel bedrijven er niet meer dan 10 procent voor uittrekken!

Welkome gevolgen

Zoals lage datakwaliteit negatieve gevolgen met zich meebrengt (onder andere imagoschade en klantverlies), brengt hoge datakwaliteit positieve gevolgen met zich mee. Uit onderzoek blijkt dat investeringen in datakwaliteit een bedrijf veel opleveren. Denk bijvoorbeeld aan complete unieke en actuele klantprofielen, het klanten op maat gemaakte oplossingen en producten kunnen bieden, een hoge klanttevredenheid, kostenbesparing door het verwijderen van foutieve of dubbele gegevens en uiteindelijk uiteraard ook meer winst. Dáárom is datakwaliteit zo belangrijk voor de marketeer van nu.

Meer over datakwaliteit?

Wilt u meer weten over datakwaliteit? Lees dan ook onderstaand blog: