Artikel
Geschreven door Lisanne Barnaart
Posted on 25-03-2015

Waarom gaan bedrijven failliet

1874 keer gelezen

Als ondernemer of directeur van een bedrijf is het uw grootste zakelijke nachtmerrie: een faillissement. Niemand doet immers zaken om failliet te gaan. Of u nu huizen bouwt, fietsen verkoopt of computertrainingen geeft. Het slechte nieuws is dat in het laatste kwartaal van 2014 bijna 2.400 meer faillissementen zijn aangevraagd dan in dezelfde periode in 2012. Het goede nieuws is dat dit er ten opzichte van 2013 toch alweer 3.000 minder zijn - én dat u er actief aan kunt werken om een faillissement te voorkomen.

Failliet gaan is niet altijd te voorkomen

Feit is dat het in Nederland en in de ons omringende landen nog steeds niet goed gaat. We zien een stijgende lijn, maar we moeten uit een diep dal komen. Dat dal laat tot op de dag van vandaag zijn sporen na. Zelfs de meest briljante ondernemer heeft geen invloed op zaken als werkeloosheid en consumentenvertrouwen. Als consumenten en bedrijven minder kopen omdat ze bang zijn voor hun financiële toekomst, kan het niet anders of er gaan bedrijven failliet. Graydon houdt in haar kwartaalmonitor exact bij hoeveel dat er zijn. De laatste kwartaalmonitor vindt u hier. 

Vijf zaken waarop u wél invloed heeft

Soms is het geluk niet met u. De economie kan als gezegd tegen zitten. Uw moederorganisatie of franchisegever kan failliet gaan zonder dat u er invloed op heeft. Ook kunt u onbewust zaken hebben gedaan met een frauduleuze partij. Dat zijn risico´s die bij het ondernemen horen. Toch zijn er ook risico´s waaraan u wél iets kunt doen. We geven u graag vijf tips.

Tip 1. Verander op tijd mee
Het enige wat zeker is, is dat niets zeker is. Veranderen hoort nu eenmaal bij ondernemen. De fax kwam en verdween. Hyves kwam - en toen kwam Facebook. En Twitter. Wie oplet en anticipeert, profiteert daarvan. Wie in slaap valt, delft het onderspit. TomTom wist bijvoorbeeld dat navigatie op mobiele telefoons een geduchte concurrent zou worden. Daarom werd de focus verlegd op inbouwnavigatie voor automerken. Of ze het redden is een tweede, maar het bedrijf heeft in ieder geval sneller gereageerd op verandering dan bijvoorbeeld Nokia – ooit de grootste in mobiele telefoons, nu een speler aan de zijlijn. Blijf dus alert, houd regelmatig marktonderzoek en kijk altijd uit naar innovaties en nieuwe mogelijkheden. Laat verandering geen bedreiging zijn, maar een kans.

Tip 2. Voorkom mismanagement
Eigenlijk is het niet op tijd mee veranderen met de markt al een vorm van mismanagement. Iedereen maakt fouten (zelfs Bill Gates ging twee keer failliet voor hij Microsoft oprichtte), maar de angst om fouten te maken is wellicht de grootste fout. Wanbeleid voorkomt u door u te omringen met experts. Weet u het zelf niet? Ga dan niet af op uw gevoel, maar zoek een oplossing die met cijfers onderbouwd kan worden. Marktonderzoekers en analisten kunnen u erbij van dienst zijn. Deze ePaper gaat over een onderzoek dat we uitvoerden onder ondernemers die failliet gingen. Wat deden ze ‘verkeerd’ en wat doen ze nu anders? Leesvoer dat geen ondernemer mag missen.

Tip 3. Zorg voor financieel inzicht 
Vraag een curator naar de reden waarom veel bedrijven failliet gaan en het antwoord is vaak: slecht financieel inzicht. Factureren, btw bijhouden, nagaan of klanten op tijd betalen – het is voor de meeste ondernemers geen hobby. Toch is het ongelooflijk belangrijk. Hoe platvloers het ook klinkt, uiteindelijk werkt u toch… voor geld. Als u zelf uw administratie niet goed wilt of kunt bijhouden, laat een administratiekantoor het dan doen. En schakel op tijd een incassobureau in als uw klanten niet betalen. Dat kost geld, maar kost failliet gaan door het niet hebben van financieel inzicht uiteindelijk niet veel meer?

Tip 4. Houd een goede balans in uw werkkapitaal 
Banken staan niet langer te springen om u krediet te verlenen, zeker niet als ze merken dat u problemen met uw cashflow heeft. Die problemen kunt u dus maar beter voorkomen. Dat doet u met goed werkkapitaalmanagement. Heeft u teveel werkkapitaal, dan zit uw vermogen vast in uitstaande orders of voorraden. Heeft u te weinig werkkapitaal, dan kunt u zelf niet aan uw betalingsverplichtingen voldoen. Er zijn specialisten die de voor uw bedrijf perfecte balans kunnen realiseren. Zoekt u de oplossing toch in krediet? Lees dan hier ons eBook over alternatieve vormen van financiering, zoals leverancierskrediet en crowdfunding. En wilt u weten hoe u een financier overtuigt om uw aanvraag goed te keuren? Dan mag u dit eBook niet missen.

Tip 5. Weet met wie u zakendoet
Als een klant failliet gaat, merkt u dat direct in uw omzet - zeker als het een grote klant is. In het uiterste geval kan het zelfs uw eigen faillissement betekenen. Laat u daarom niet verrassen en zorg ervoor dat u weet met wie u zakendoet. U kunt hiervoor een credit check laten uitvoeren door gespecialiseerde bedrijven. Blijf daarnaast een warme band met klanten nastreven, maar houd de financiën altijd gescheiden. Als een klant niet (op tijd) betaalt, is het simpelweg zaak er direct bij te zijn. Dat kan door uw debiteurenbeleid te automatiseren, maar ook door een extern bedrijf in te huren. Het incasseren van facturen wordt daardoor wat ‘neutraler’ en straalt minder direct op uw bedrijf af. U jaagt de klant immers zelf niet na - dat doet ‘het bureau’. Als u meer wilt weten over signalen van een naderend faillissement van klanten, is deze ePaper voor u een aanrader. 

Meer weten over het voorkomen van een faillissement?
Download hier onze whitepaper over dit onderwerp of praat eens met de specialisten van Graydon over de mogelijkheden van bijvoorbeeld een credit check