Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 02-12-2013

Waarom gebruik maken van kredietinformatie?

97 keer gelezen

Karel, een ondernemer uit het midden van het land, had op een bruiloft iemand ontmoet die in dezelfde artikelen handelde als hij. Het klikte meteen en Karel biedt aan om gezamenlijk de inkoop te doen. Karel koopt voor enkele tienduizenden euro’s aan materialen voor zijn nieuwe zakenpartner en gaat ervan uit dat de joviale man van de bruiloft hem binnen enkele dagen zal betalen.

Er komt echter niets binnen. Een paar weken na de levering van de spullen waagt Karel er een telefoontje aan. De man belooft meteen te betalen maar een week later is er nog niets binnen. Zo gaat het een paar keer door tot het Karel begint te vervelen. Hij gaat op onderzoek uit en komt via via aan een kredietrapport van zijn partner. Hier staat zwart op wit dat de man al twee keer failliet is gegaan en behoorlijke schulden heeft. Karel kan zich de haren wel uit zijn hoofd trekken. Had hij dit eerder gedaan, dan had hij zichzelf een hoop gedoe bespaard.

Dit is een fictief voorbeeld en klinkt als een onbezonnen actie, maar zulke deals vinden in de praktijk plaats. Handelen op basis van een klik, op basis van –zoals hier bleek– ongegrond vertrouwen. Het had zomaar waargebeurd kunnen zijn. Daarom wil ik u graag een aantal adviezen mee geven:

Wees niet te goed van vertrouwen

Veel zakenmensen zijn in eerste instantie te goed van vertrouwen. Op zich is daar niets mis mee, maar voor een bedrijf is het noodzakelijk dat er tegenover de geleverde dienst of artikelen wel een wederdienst staat, namelijk het betalen ervan. Het is van het grootste belang dat u van tevoren uitzoekt of degene met wie u in zee gaat, in staat is u te betalen.

Wijs uw salesforce op het belang van kredietwaardigheid

Verkopers hebben een natuurlijke neiging alleen naar de grootte van de opdracht te kijken, mede omdat zij vaak met targets werken. Ze zouden echter ook getraind moeten worden om de kredietwaardigheid van de afnemer te checken. Kredietinformatie is goed te verkrijgen en hoeft niet te betekenen dat u iemand weigert te leveren. In de prijsonderhandelingen kan bijvoorbeeld meegenomen worden dat iemand een trage betaler is. Een bedrijf doet er verstandig aan zich min of meer te ‘verzekeren’ tegen wanbetaling door een hogere prijs te rekenen aan afnemers met een minder goed track record.  Misschien gaat de order dan naar uw concurrent, maar die krijgt ook de zorgen erbij.

Waar is kredietinformatie te verkrijgen?

Er zijn verschillende manieren om aan kredietinformatie te komen. Via de Kamer van Koophandel kunt u jaarverslagen opvragen. Vaak is die informatie wel verouderd maar het kan soms een verhelderend beeld geven hoe een bedrijf draait. Uw klant checken is niet vreemd. Bij de diverse kredietinformatiebureaus kunt u op maat gemaakte rapporten krijgen. De kosten daarvoor wegen niet op tegen de ellende die u zichzelf kunt besparen. De betere credit rating bureaus kunnen u ook informeren over internationale relaties. Schroom niet te vragen, de informatie ligt er en u zult er zeker uw voordeel mee doen, al was het maar een betere nachtrust.