Wanneer de export uw boterham is: Nederlands bedrijfsleven pleit massaal voor Europa
Met een vreemd land voor het eerst internationaal zakendoen, is als de tango dansen zonder dansles. Het is het begin van een wandeling waarbij de bestemming onbekend is. Een avontuur, dat is zeker!
De afgelopen 20 jaar heb ik menigmaal zo’n wandeling ondernomen en ik denk dat een ieder die in het buitenland heeft gewoond of gewerkt beaamd dat die ervaring verslavend werkt. Een prettige verslaving welteverstaan! In mijn geval ging de route van Helsinki naar Parijs en van Madrid naar Barcelona en was er constant plaats voor nieuwe ervaringen. In mijn huidige functie verdeel ik mijn tijd tussen Londen, Antwerpen en Amsterdam.
Nederlandse bedrijfsleven is overal
Eén ding hadden alle locaties met elkaar gemeen: je kon er altijd op rekenen dat het Nederlandse bedrijfsleven er bijzonder actief was! Hierbij kunnen ze vaak rekenen op steun van de overheid door middel van bijvoorbeeld het Netherlands Business Office Support en het Oranje Handelmissiefonds.
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ik inmiddels een echte “Eurofiel” ben. En hierin ben ik zeker niet alleen: jaarlijks verplaatsen miljoenen Europeanen zich voor een korte of langere periode over het Europese continent voor zaken of studies en geniet het bedrijfsleven van de voordelen die dit biedt.
Europese Unie: waar is de stem van het Nederlandse bedrijfsleven?
De afgelopen dagen is er veel gesproken over de Europese verkiezingen en negatieve aspecten van de Europese Unie. Hierbij werd vaak voorbij gegaan aan de voordelen die de EU het bedrijfsleven biedt in Nederland en dan met name voor ons MKB.
Het gemak waarmee wij in andere landen kunnen werken, handel drijven en wonen is een absoluut voorrecht van de Europese Unie. Niet alleen is het essentieel voor de ontwikkeling van professionals, maar is het ook de motor voor kennisontwikkeling en export.
De stem van het Nederlands bedrijfsleven mocht niet ontbreken bij de verkiezingen. Een exportland als Nederland verdient tenslotte 120 miljard euro per jaar aan Europa, waarvan 60% voor het MKB is en aan 1,5 miljoen mensen werk biedt. Dat zijn heel wat boterhammen!
Initiatief onderemend Nederland: Wijzijnvoor.eu
Ondernemersorganisaties MKB Nederland, VNO NCW en het LTO brachten daarom het initiatief wijzijnvoor.eu naar voren. Hierbij tonen 500.000 Nederlandse bedrijven aan hoe belangrijk Europa voor het Nederlandse bedrijfsleven is en welke voordelen het hen biedt. De grootte van het bedrijf, de omzet of de sector is hierin niet van belang. Allen zijn vertegenwoordigd.
Bernard Wientjes -voorzitter van VNO NCW- geeft hierbij terecht aan dat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Simpel gezegd: het genereert een enorme welvaart. Bij een onderzoeksenquête van opiniblad Forum gaf 96% van de bedrijven aan te stemmen vóór Europa.
Nederlands bedrijfsleven vaart wel bij open Europa
De kracht van het Nederlandse bedrijfsleven ligt in grote mate bij de diversiteit, het innovatieve karakter en de bereidheid tot zakendoen met andere markten. Dit vertaalt zich duidelijk in onze cijfers. Of het nu gaat om de export van bloemen, kaas, technologie of energie: het Nederlands bedrijfsleven vaart wel bij een stabiel en open Europa.
Twijfelt u over een potentiële markt? Kent u de toekomstige markt slecht of kunt u de risico’s moeilijk inschatten? Laat u dan zeker begeleiden door ervaringen van experts.
Bent u zo’n ondernemer die niet bang is om een nieuw pad in te slaan en nieuwe markten aan te boren met uw bedrijf? Hoe speelt u in op Europa? Hebt u hierbij ervaringen opgedaan die u wilt delen met uw collega’s in de markt? Laat het ons dan zeker weten!