Artikel
Geschreven door Sander van Meurs
Posted on 25-02-2014

Wanneer heeft uw idee commerciële waarde?

478 keer gelezen

Ideeën zijn er vaak in overvloed. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw idee commerciële waarde krijgt? Door onderstaande fases te doorlopen krijgt u meer houvast om uw idee te onderscheiden van de vele ideeën die binnen uw vakgebied of organisatie worden bedacht.

0001 punten - Het idee

Voor het bedenken van een idee krijgt u 1 punt. Dit is de makkelijkste fase. Ideeën zijn er in overvloed, en als u met uw collega’s gaat brainstormen, heeft u er in een korte tijd meer dan genoeg om naar de volgende fase te gaan. 

0010 punten – Het uitgewerkte concept

Als het u lukt om een idee te beschrijven en deze uit te werken naar wat u wilt realiseren, dan verdient u 10 punten. Het uitwerken van een concept is al een stuk moeilijker dan brainstormen over een mogelijk idee. Wie neemt de tijd om het concept op te schrijven? Lukt het u om goede en eerlijke feedback te krijgen? Krijgt u aandacht van uw collega’s en is het management positief over uw idee? Of oogst u louter reacties zoals: ‘Dat hebben we toen en toen ook al eens geprobeerd’ of ‘Dat gaat niet omdat…’

Lukt het u om desondanks dergelijke hindernissen het idee uit te werken, dan verdient u 10 punten!

0100 punten – De business case

Vanaf deze fase wordt het echt serieus. Kunt u van het idee een profitabele business case maken? Dit hoeft nog geen écht werkende case te zijn, maar ‘gewoon’ een goed doortimmert verhaal waar stakeholders voor warmlopen. Dit levert u dan 100 punten op. Maar wat is dan een goede business case? Een goede business cases is de vertaling van uw idee naar een verdienmodel. Kortom, maak van uw idee een sterke business case en u verdient 100 punten.

1.000 punten – Werkende demo

U hebt al heel wat hordes genomen om in deze fase te belanden. Wat u nu te wachten staat is het maken van een goede demo,  of probeer een pilotproject te krijgen. Deze stap is goed voor 1.000 punten. U creëert hiermee een beleving bij de stakeholders. Het idee krijgt hiermee een gezicht waardoor mensen enthousiast worden. Ineens ziet iedereen het voor zich, zoals u het altijd al voor ogen had!
Heeft u ideeën met 1.111 punten waarmee u meer wil gaan doen? Na uw sluitende business case en werkende demo kunt u in het blog ‘een kijkje in mijn keuken als B2B marketeer’ lezen hoe u uw ideeën met commerciële waarde kan vertalen naar uw business doelstellingen en de uitvoering daarvan.

Download gratis de beste B2B Marketing Blogs 2014

Met deze bundeling van beste Graydon blogs uit 2014 rondom B2B Marketing bent u weer helemaal op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen! 
Beste B2B Marketing Blogs 2014