Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Wat betekent de nieuwe Mute-functie van Twitter voor uw marketing?

Dat verandering een constante is in de wereld van sociale media is een feit. Dat sociale media belangrijk is voor (online) marketing inmiddels ook. Met de nieuwe mute-functie introduceert Twitter een nieuwe selectiemanier van berichten voor de gebruiker, wat in principe zeer positief is.

Maar tevens creëert het bedrijf hiermee een filter voor marketingboodschappen, dat Twitter als platform voor adverteerders wellicht minder aantrekkelijk maakt. Of toch niet?

De mute-functie van Twitter

Twitter kondigde afgelopen maandag aan dat zij een nieuwe functie introduceert: de mute-functie. Deze functie is bedoeld om de tweets, reply’s, favorites en retweets van specifieke gebruikers te verwijderen uit de tijdlijn. Een gebruiker die eenmaal gemute is, kan later ook weer ge-unmute worden. Dit is een interessante zet van het sociale platform.

Een belangrijke manier waarop Twitter zich differentieert van Facebook is dat het in principe altijd alle updates in uw netwerk liet zien. Dit terwijl Facebook juist probeert steeds sterker op relevantie voor de gebruiker te filteren met behulp van het newsfeed-algoritme. De directie van Twitter geeft aan met deze nieuwe functie meer controle te geven aan de gebruiker over wat er wel en niet in de tijdlijn wordt getoond.

Het effect van de nieuwe mute-functie voor marketing

Het potentiële effect op de ROI van marketing ligt voor de hand: evenals de verscherpte filters van Facebook kan het effect ook bij de mute-functie van Twitter zijn dat marketingboodschappen minder bereik hebben. Het grote verschil met de Big Data filters die Facebook gebruikt is dat de mute-functie actief door de gebruiker zelf moet worden aangezet. Dit is vergelijkbaar met een functie in Facebook waarbij de activiteit van bepaalde gebruikers ook handmatig kan worden geblokkeerd. Over het algemeen maken mensen weinig gebruik van dergelijke functies. De mute-functie van Twitter zal niet direct leiden tot een “reachocalypse”, zoals bij daar Facebook op zeker ogenblik over werd gesproken.

De oplossing voor bedrijven

Twitter blijft een interessant medium voor online marketing. In verschillende onderzoeken blijkt dat het vooral een zeer laagdrempelige manier kan zijn voor bedrijven om in te haken op gesprekken van consumenten, die op zoek zijn naar informatie of een mening hebben over een product. Wat Twitter nu feitelijk met de nieuwe toevoeging in functionaliteit doet, is bedrijven wederom dwingen tot menselijk gedrag en het delen van relevante content op sociale media.

Als u als bedrijf sociale media gebruikt op een manier die past bij het internet-landschap van vandaag de dag, namelijk veelal luisterend naar gesprekken en proactief inspringend op geïdentificeerd trends met behulp van innovatieve producten en diensten, is er niets aan de hand. Als u gewend bent om op sociale media op zeer antisociale wijze vooral te praten over uzelf en uw producten, kan het zomaar zo zijn dat u door veel van uw volgers ge-mute wordt. Wilt u meer informatie over het delen van goede, relevante content? Leest u dan in dit eerdere artikel.

Gelijkaardige publicaties