Bedrijven die flexibel zijn en waar veranderingen snel worden doorgevoerd kunnen beter inspelen op de behoeftes van hun klant. En dat wordt gewaardeerd. De snelle groei die veel startups (vaak klein en flexibel) doormaken en hun vaak loyale klantenbase is daar een bewijs van.
Nu hoeft u als bedrijf natuurlijk geen startup te zijn om proactief en strategisch uw klanten te managen. Customer success is geschikt, of misschien wel een must, voor elk bedrijf. In de praktijk is echter (nog) wel verschil te zien tussen b2c en b2b. B2c-bedrijven spelen vaak al meer in op de behoeften van hun klant dan b2b-bedrijven, omdat de consument daar ook eerder actief om vraagt. Consumentenbehoeften veranderen nou eenmaal sneller dan klantbehoeften in de b2b-markt. Daar komt bij dat de traditionele b2b-tak over het algemeen gebouwd is op een stabiele klantbasis, waardoor de behoefte om te veranderen en de snelheid waarop dat gebeurt nog laag ligt.
Klanten van b2b-bedrijven zijn echter ook consumenten en worden in hun privéleven continu geconfronteerd met bedrijven die snel schakelen en vol inzetten op customer intimacy. Hierdoor worden de verwachtingen op het vlak van zakelijke aankopen vanzelfsprekend ook steeds hoger en neemt de noodzaak toe voor b2b-bedrijven om sneller te reageren op klantbehoeftes door middel van customer success.