Etnomarketing
Terug naar overzicht
blog

Wat is etnomarketing? Aanbieding: Suikerfeest!

Toen ik enkele weken geleden door een bekende geattendeerd werd op de nieuwe reclamespot van Pepsi en Lays viel ik bijna van m’n stoel. De spot is een soort islamitische versie van de bekende Coca-Cola reclames die we met kerst zien: de lichtjes die overal worden opgehangen, vrachtwagens van Coca-Cola met een vrolijke (en dorstige) kerstman erop afgebeeld, die door volgesneeuwde landschappen bewegen. 

In de spot van Pepsi en Lays gaat het om een jongeman die moet kiezen tussen ná de iftar (gezamenlijke maaltijd voor het breken van het vasten bij zonsondergang) het dessert delen en natafelen met zijn familie, of met zijn vrienden buiten afspreken. Het vreemde was: als niet-moslim kreeg ik hetzelfde kippenvelgevoel van het delen van warme momenten samen met familie en geliefden. En tegelijkertijd besefte ik me gevoelsmatig dat dit een teken was dat grootkapitalisme en marketing letterlijk en figuurlijk het licht in het oosten hadden gezien. Dit was de aanleiding voor mij om me eens te verdiepen in etnomarketing.

 

Wat is etnomarketing?

Etnomarketing staat ruwweg voor het inspelen op de kansen die er voor u als marketeer of ondernemer liggen, en die u misschien wel laat liggen, als het gaat om de niet-autochtone doelgroepen in de markt. Etnomarketing is een relatief nieuwe term, alhoewel er al marketeers rondlopen en zelfs hele marketingbureaus bestaan die etnomarketing als core business hebben.
Kansen voor ondernemers met etnomarketing

Onderzoeksbureau Labyrinth/Extenzio berichtte vorige week dat supermarktketens in Nederland veel mislopen als het gaat om extra omzet tijdens de Ramadan, en rondom het Suikerfeest. Met name de extra uitgaven van islamitische Nederlanders rondom het Suikerfeest worden over het hoofd gezien, hoewel ook opgemerkt moet worden dat enkele ketens speciale campagnes opgezet hebben rondom de ramadan. Douglas heeft bijvoorbeeld ingespeeld op de cadeautjes die horen bij het Suikerfeest met een speciale actie met cadeau-ideeën.

Over het algemeen liggen er veel kansen: niet alleen rondom de Ramadan of bijvoorbeeld het poederfeest kunnen wij als marketeers denken aan niet-autochtone doelgroepen en hoe die te bereiken. Hoe staat het met marketing voor niet-westerse allochtonen bij uw bedrijf? Wordt hier bewust over nagedacht? Is er een divers bestand aan medewerkers en worden de kwaliteiten van en inzichten uit die diversiteit ook ten volste benut? Voor B2B bedrijven is dit minstens net zo belangrijk als voor B2C bedrijven: een groot deel van vooral de kleine ondernemers in Nederland is van buitenlandse komaf.
 

Ideeen voor etnomarketing

Enkele tips om uw communicatie af te stemmen op een doelgroep van niet-westerse allochtonen, of u er nu voor wilt zorgen dat u met uw communicatie niemand uitsluit, óf juist een nieuwe doelgroep wilt aanboren:

  1. Controleer uw communicatie op herkenbaarheid voor verschillende doelgroepen.
  2. Check of de reclame-uiting van uw product niet aanstootgevend kan zijn voor een doelgroep die u (ook) wilt aanspreken.
  3. Houd bij het aanprijzen, maar ook bij het ontwikkelen van uw product rekening met de wensen en leefwijzen van mensen uit verschillende doelgroepen.

Ten slotte: Data-analyse en datamanagement kunnen natuurlijk veel inzicht bieden in het gedrag en de wensen van specifieke subgroepen in uw doelmarkt. Doe hier uw voordeel mee met betrekking tot etnomarketing.

En als u een volwaardige feel-good campagne specifiek voor een niet-westerse allochtone doelgroep wilt bedenken, kunt u altijd de spot van Pepsi en Lays als eerste inspiratiebron gebruiken!

Gelijkaardige publicaties