Artikel
Geschreven door Willem van Leeuwen
Posted on 15-01-2015

Wat goed is komt snel: het succes van Princess Sportsgear & Traveller

216 keer gelezen

Opvallende marketing, innovatie, creativiteit en onderscheidend vermogen. Dat zijn de ingrediënten voor succes in ondernemerschap, volgens Tim Ouborg. Samen met zijn zus Florentine boekte hij de laatste drie jaar flinke successen met Princess Sportsgear & Princess Traveller. Een bedrijf dat innovatieve, betaalbare sport- en reisartikelen ontwikkelt en wereldwijd op de markt brengt. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van Princess. 

Wat goed is komt snel, luidt de uitdrukking. Dat geldt zeker voor het succes van Princess Sportsgear & Traveller. Tim Ouborg startte het bedrijf in 2011 met een exclusief, maar betaalbaar assortiment hockeyartikelen. Al snel na de lancering van Princess Sportsgear gingen de hockeysticks, -schoenen en sporttassen rap over de toonbank. ‘Dat was onder meer te danken aan het feit dat we ’s werelds beste hockeyer, Teun de Nooijer, als ambassadeur aan ons hadden weten te binden. Hij is een geweldig boegbeeld,’ zegt algemeen directeur Tim Ouborg, die tegenwoordig samen met zijn zuster Florentine de leiding in het bedrijf heeft. 

‘Een zestal spelers van het Nederlands Elftal kozen ook voor onze spullen, waardoor we nog meer in de spotlights stonden tijdens de Olympische spelen in Londen. Onze artikelen hebben we wat hipper en stoerder gemaakt dan andere merken, waardoor we aantrekkelijk zijn voor de jeugd.’ 

Unieke acties

Princess Sportsgear bouwde ook naamsbekendheid op met tal van opvallende acties. Tim Ouborg: ‘We zijn naar de Olympische Spelen in Londen geweest met klanten, waarbij wij als enige met een schip onder de Towerbridge door zijn gevaren. We hebben de Princess Hockey Models of the Year georganiseerd, waarbij hockeysters uit het hele land zich konden inschrijven voor een modellen-contest. We zijn partner van de Lotto Jumbo wielerploeg waarmee we acties doen als “Win een plek in de wagen van de ploegleider” of “Win een VIP plaats bij de finish van de Tour de France in Parijs”. Unieke acties dus, die de aandacht trekken.’ 

Wereldpatent

Marketing en sales zijn dus belangrijk om jezelf op de kaart te krijgen. Daarnaast is innovatie noodzakelijk voor succes, zegt Ouborg: ‘We ontwikkelden bijvoorbeeld de Boostiq, een hockeystick met speciaal rubber op het slag- en aannamevlak, waarmee de bal makkelijker kan worden aangenomen en geslagen. Daar hebben we een wereldpatent op.’ 

De succesvolle verkoop van sporttassen zette Tim en Florentine op het spoor van Princess Traveller: een collectie exclusieve, maar betaalbare tassen, koffers en trolley’s. Ook hierin is het bedrijf innovatief, onder meer met de ontwikkeling van een koffer met een ingebouwde digitale weegschaal. Tim Ouborg: ‘De kosten die reizigers moeten betalen wanneer hun koffer overgewicht heeft, nemen snel toe. Met deze koffer hoef je op de luchthaven nooit meer bij te betalen. Ze worden inmiddels in meer dan vijftien landen verkocht. We introduceren dit jaar ook een duurzame, honderd procent PET-koffer met een compacte ingebouwde oplader. De reiziger heeft daarmee altijd stroom binnen handbereik om een mobiele telefoon of tablet op te laden.’

Buitenlandse culturen

De scope wordt de komende periode verder gericht op het buitenland, want daar is veel te halen, denkt Ouborg: ‘In het Midden Oosten en in Azië wordt ontzettend veel gereisd. In China en India bouwen zich grote middenklassen op, daar liggen dus flinke afzetmarkten voor onze tassen en koffers. Maar we moeten wel goed focus houden. Dit houdt in dat we buitenlandse culturen moeten leren kennen en respecteren, dat we onze marketingstrategie daarop moeten afstemmen, en dat we de juiste distributeurs vinden.’ 

De wijze waarop Princess zich wil profileren betekent wel dat er hard gewerkt moet worden, aldus Ouborg: ‘Bijzondere acties en evenementen zijn erg belangrijk voor ons succes. Wij willen vernieuwend en onderscheidend zijn met behulp van experience-marketing, beleving creëren rondom het merk. Een deel hiervan bestaat uit emotiemarketing en entertainment. Ook detailmarketing is van belang. Het gaat om de 1001 details waarmee je de mensen kunt verrassen.’


Gouden Gazelle nominatie: Princess Sportsgear & Traveller, opgericht in 2011, zijn twee merken binnen één BV. Het bedrijf wordt geleid door Tim en Florentine Ouborg. Princess Sportsgear & Traveller onderscheidt zich van de concurrentie door vernieuwende en kwalitatief hoogstaande producten. Daarnaast worden de merken met opvallende en spraakmakende marketingacties wereldwijd onder de aandacht gebracht. Princess Sportsgear & Traveller is gevestigd in Breda. De omzet in 2013 bedroeg: € 2.969.000,- In 2013 was de omzet: € 5.564.000,- en in 2014 ongeveer € 7.400.000,-. Het bedrijf won in 2014 de FD Gouden Gazelle als snelste groeier van Zuid-Nederland.

Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014