Artikel
Geschreven door Willem van Leeuwen
Posted on 04-03-2015

‘We willen de beste zijn in alles wat we aanbieden’

288 keer gelezen

Het succesverhaal van Belsimpel uit Groningen is er een dat je graag leest: het swingende verhaal van twee jongens die piepklein begonnen, die direct beet hadden en die hun bedrijf in korte tijd tot grote hoogte wisten op te stuwen. Als partner van de FD Gazellen ging Graydon op zoek naar het succesgeheim van Belsimpel.

In 2006 zette – toen nog – geneeskundestudent Jeroen Doorenbos samen met Jeroen Elkhuizen de website Metjelaptoponline.nl op. Een site waarop verschillende aanbieders van mobiel breedband voor laptops en later ook tablets werden vergeleken. Twee jaar later breidden de twee hun activiteiten uit met Belsimpel, een webshop waar klanten kunnen kiezen uit een assortiment telefoons, abonnementen, prepepaidtoestellen en accessoires. Het studentenhuis van waaruit ze werkten werd snel te klein en ze huurden een kantoorruimte in Groningen. 

Vechtmarkt

In 2010 groeide de omzet van het bedrijf naar 5 miljoen euro. Het was nog slechts een aanzet tot wat er mogelijk bleek, want vanaf dat jaar verdubbelde Belsimpel jaarlijks minimaal haar omzet. In 2014 was ze ruim 64 miljoen euro. Het bedrijf telt nu 150 medewerkers. Jeroen Doorenbos over hoe dat – als ooit piepkleine speler in een vechtmarkt – bleek te kunnen: ‘Je hebt meerdere spelers in de telecommarkt, maar ook een enorme doelgroep. Als het vliegwiel eenmaal draait en je bent in staat de belangrijkste radertjes goed te laten werken dan kun je heel grote stappen maken.’ 

Eenvoudige keuze

Dat laatste klinkt wat cryptisch. Doorenbos: ‘De telecommarkt is er een waarin er ontzettend veel onduidelijk is. Neem alleen die talloze verschillende contracten die providers aanbieden, het is zo ondoorzichtig. Wist je dat er anderhalf miljoen abonnementscombinaties te maken zijn? Wij brengen die complexiteit met onze algoritmes terug tot een eenvoudige keuze, waarbij de totale kosten helder zichtbaar zijn. Maar onze klantservice is ook sterk. We zijn zeven dagen per week open, van negen in de ochtend tot half twaalf ’s avonds. We verzenden de hele week pakketjes, ook in het weekend. Dat wordt enorm op prijs gesteld. Een overzichtelijke website idem dito, net als medewerkers die klanten helpen om het maximale uit hun telefoon te halen. We maken heel uitgebreide content met how to’s, we zijn bezig met video content. Kortom, klanten houden een goed gevoel over van een aanschaf bij ons. Ik heb gemerkt dat als je eerst kwalitatieve stappen zet, de kwantitatieve daarna vanzelf volgen.’ 

‘Als je eerst kwalitatieve stappen zet, de volgen de kwantitatieve daarna vanzelf’

Drive

Wat is de bottomline van het succes van Belsimpel? Doorenbos: ‘We willen de beste zijn in alles wat we aanbieden, dat was en is de drive achter ons ondernemerschap. Daar moet je heel fanatiek in zijn, misschien wel obsessief. Dat geldt overigens niet alleen voor ons, kijk naar supermarktketen Jumbo, die heeft zich op dezelfde manier ook tussen de andere supermarkten weten te knokken.’ 
Belsimpel sleepte de afgelopen jaren tal van prijzen in de wacht. Een gevoel van voldaanheid levert dat niet op zegt Doorenbos: ‘We zijn met zijn allen toch vooral in het hier en nu. Iedere dag weer stellen we onszelf de vraag: hoe kunnen we onze business nog beter maken? Dat zit in het DNA van ons team. Onze diensten naar een hoger niveau tillen, daar gaat om.’

‘Wist je dat er anderhalf miljoen abonnementscombinaties zijn te maken?’

Laaiend enthousiast

In 2014 opende Belsimpel in Groningen een fysieke winkel. Waarom? Jeroen Doorenbos legt uit: ‘Een telefoon is een fysiek product, mensen vinden het prettig om die te kunnen beetpakken, te ervaren voordat ze ‘m aanschaffen. Het is deels ook een experiment; we willen zelf ook ervaren hoe een fysieke winkel voelt, hoe zoiets gaat. En het gaat heel goed. De vergelijkingsalgoritmes op onze site zijn ook beschikbaar in de winkel, wat betekent dat medewerkers klanten die een abonnement zoeken perfect ter plekke kunnen bedienen. Mensen zijn er laaiend enthousiast over. Je gelooft me vast niet, maar we hebben klanten uit Brabant in de winkel in Groningen gehad. De kans is dus groot dat we in de nabije toekomst meer fysieke winkels gaan openen.’

Karakteristiek
Belsimpel is een webshop waar klanten kunnen kiezen uit een groot assortiment mobiele telefoons, abonnementen, prepaidtoestellen, accessoires, en aanvullende diensten. De producten zijn scherp geprijsd en worden zoveel mogelijk uit eigen voorraad geleverd. Belsimpel, gevestigd in Groningen, richt zich vooral op klantvriendelijkheid: voor 23.30 uur besteld, morgen in huis, ook in het weekend dankzij zaterdag- en zondaglevering. Retourneren is mogelijk tot 31 dagen na aankoop, zonder verzendkosten. Verder zet Belsimpel in op transparantie; klanten krijgen uitgebreide tariefinformatie over de beschikbare abonnementen. Belsimpel heeft 150 medewerkers. In 2014 werd een fysieke winkel in Groningen geopend. De omzet in 2012 bedroeg € 31.644.000,- In 2014 was dat € 64.275.000,- In 2014 € 85.000.000,- . Belsimpel won drie keer een Gouden Gazelle.