Artikel
Geschreven door Bruno Saman
Posted on 14-08-2013

Wegwerpcultuur zet schoenmaker op non-actief

246 keer gelezen

Het ouderwetse schoenmakersgilde is een uitstervend ras. De trendontwikkeling binnen schoenmakers laat de afgelopen vijftien jaar een dalende lijn zien (bron: Graydon). Momenteel zijn er niet eens 1000 schoenenboeren meer actief in ons koude kikkerlandje.

Overigens vangt de hele detailhandel klappen. Hun omzet daalde afgelopen jaar met 1,5%. Ter vergelijking: de omzet van internetwinkels steeg afgelopen boekjaar met maar liefst 11%. Het is voor de detailhandelaren tijd voor een andere koers. Hoe kunnen zij in deze tijd van moordende concurrentie hun hoofd boven water houden?

Schoenmaker blijf bij je leest?

Vroeger was de schoenmaker niet uit het straatbeeld weg te denken. Samen met de ambachtelijke slager, de bakker en het dorpscafé. Schoenen werden gekocht om jaren mee te doen en mankeerden deze iets, dan kwam de schoenmaker in beeld. Een week later werden de schoenen dan weer opgehaald en voldaan beschouwde men deze weer als nieuw. Hoe anders is het vandaag de dag? Hetzelfde straatbeeld wordt gedomineerd door tattooshops, coffeeshops en winkelketens als de H&M en de Zara. Schoenen worden tegenwoordig voor een paar tientjes aangeschaft bij grote winkelketens, die veelal hun eigen merk verkopen. Als de schoenen averij oplopen worden ze weggegooid en vervangen door een vergelijkbaar paar.

De trendontwikkeling over de afgelopen vijftien jaar op het gebied van “reparatie van schoenen en lederwaren” laat zien dat deze ontwikkeling veelal los staat van economische groei en meer te maken lijkt te hebben met bovenstaande, namelijk de trendontwikkeling op het gebied van lifestyle. Vanaf de jaren tachtig mengden de grote winkel- en supermarktketens zich steeds nadrukkelijker in de strijd. Zij lieten containers vol met wegwerpschoenen uit China overkomen. Vandaag de dag viert de zogeheten wegwerpcultuur hoogtij ten faveure van het laten repareren van de schoen. Het ambacht vormt nauwelijks nog een onderdeel van het straatbeeld.

Detailhandelaren moeten met hun tijd mee

Elk nadeel heb zijn voordeel,” zo luidt één van de tegeltjeswijsheden van Johan Cruijff. Hier liggen namelijk ook meteen mogelijkheden voor de detailhandelaren. Zij moeten het roer omgooien en meegaan met de marktontwikkelingen. Stilstand is immers achteruitgang. De online verkoop kent de laatste jaren een explosieve groei, terwijl de traditionele schoenen- en kledingwinkels op de hoek van de straat vechten om hun hoofd boven water te houden.

Branding Stores bieden de toekomst

De in nood verkerende detailhandelaren moeten niet langer hun huidige business model aanhouden, maar zullen hun eigen merk moeten ontwikkelen. Zo zijn de H&M, Zara en Starbucks ook ooit begonnen. De emotionele verschillen tussen de verscheidende branding stores worden almaar belangrijker. Onderzoek toont aan dat op dit moment de traditionele retailers het meest verdienen aan merken die van hun concurrenten afkomstig zijn. Een sterke marketingcampagne en de opzet van een verfrissende e-Commerce afdeling zijn hierbij essentieel. Toegeven, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar waar een wil is, is een weg…

Wilt u meer lezen over het succes achter branding stores? Lees dan het boek van Ko Floor over “How to Build Succesful Retail Brands in a Changing Marketplace.”