Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Werkkapitaal optimalisatie: Geef minder krediet aan uw klant

In reactie op een vorig blog, over de wijze waarop banken tegen uw onderneming aankijken, werd door een lezer geconstateerd dat een slim debiteurenbeheer heel belangrijk kan zijn wanneer de financiering door de bank onvoldoende snel los komt.
 
Dit is een waarheid als een koe. Cashflow gaat over in- en uitgaande kasstromen. Als het geld eerder binnenkomt, verlicht dat vanzelf de druk op de financiering van het werkkapitaal. Een van de mogelijkheden tot een slimmer debiteurenbeheer is het minder krediet verlenen aan uw klanten. Hierin valt voor veel bedrijven nog veel winst (letterlijk en figuurlijk) te behalen, zonder dat u de relatie met uw klant in gevaar brengt.
 
Krediet verlenen aan uw klanten doet u ongemerkt, bijvoorbeeld wanneer de betalingscondities worden opgerekt, creditnota’s niet snel worden geïnd of producten vroegtijdig worden geleverd.
 
Voor al deze diensten gaat de klant uiteindelijk betalen, tenminste dat is de opzet, maar elke dag dat het geld nog niet op uw rekening staat, verleent u krediet aan uw klant. Uw klant is u immers geld schuldig, maar betaalt nog niet. Als u dit bij een bank doet, had u rente moeten betalen.
 
Hier zijn een aantal tips hoe u minder krediet aan uw klant kunt verlenen:
 
  • Beschouw de betaaltermijn die u met u klant heeft afgesproken als heilig. Dat doet u klant ook als het gaat om uw levertijden. Te vaak wordt het overschrijden van de termijn als normaal beschouwd.
  • Zorg dat klanten geen reden hebben om een betaling uit te stellen. Factureer direct. Zolang de factuur nog bij u ligt kan de klant niet betalen. Voorkom klachten en overtref de verwachtingen van de klant. Ook dan kunt u eisen stellen aan het gedrag van hen!
  • Het binnenhalen van geld is werk van een professional en geen klus erbij. Cash is van levensbelang. Zorg voor geschoolde medewerkers op de afdeling, een goede opleiding en support van uit de organisatie.
Krediet verlenen aan uw klant is soms noodzakelijk om een voet tussen de deur te krijgen. Uw klant weet echter net zo goed als u dat er uiteindelijk betaald moet worden. De belangrijkste tip is daarom wellicht om met uw klant in gesprek te gaan over de betalingscondities, al tijdens de prijsonderhandelingen. In tegenstelling tot wat sommigen denken is dit geen taboe.
Gelijkaardige publicaties