Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 10-12-2013

Wordt Maatschappelijk Verantwoorde Marketing nu ook een trend?

209 keer gelezen

Reageerde Coca-Cola eerder op de orkaan op de Filipijnen met een aankondiging dat zij hun marketingactiviteiten tijdelijk stop zouden zetten, is het nu de beurt aan de Nederlandse verzekeraar Ditzo om goede sier te maken met good-guy marketing. In navolging van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) lijkt MVM (Maatschappelijk Verantwoorde Marketing) nu ook een trend te worden. Een positieve trend? Wat vindt u?

Paralepsis. De stijlfiguur die veelvuldig gebruikt werd door Griekse en Romeinse schrijvers in de oudheid, waarbij men de nadruk op iets legt door eraan voorbij te gaan. Een retorisch trucje dat beperkingen van een debat of van andere omstandigheden kon omzeilen, en waarmee men politiek incorrecte of anderszins als ongepast beschouwde meningen en ideeën in een uiteenzetting kon betrekken. Maar ook een manier om de aandacht te vestigen op iets, zonder de indruk te wekken dat de schrijver of spreker dat zou willen. Hoe verhoudt zich dat tot marketing in 2013 en daar voorbij?

"We zullen het er hier niet over hebben hoe geweldig onze producten zijn, maar..."

"We kunnen u natuurlijk alles gaan vertellen over de manier waarop onze diensten zich van de concurrentie onderscheiden, maar dat doen we niet."

Of ik voorbeelden kan noemen van het toepassen van deze truc in de afgelopen tijd? Jazeker, dat kan ik.

Coca-Cola Phillipines en Ditzo

Enkele weken geleden besprak ik in een artikel hier op het blog van Graydon de aankondiging van Coca-Cola Phillipines, dat zij voor enkele weken zouden stoppen met het maken van reclame, en dat het geld dat zij daarmee zouden uitsparen, zou worden gedoneerd aan de slachtoffers van de orkaan op de Filipijnen.

De afgelopen week zag ik (via mijn meer oplettende Facebook- en Twitter connecties) dat zorgverzekeraar Ditzo een nieuw filmpje had opgenomen met John De Wolf. In deze video (die nu al bijna 1 miljoen keer is bekeken op YouTube) stellen zij het geld dat ze uit wilden geven aan een campagne gericht op 'switchers' dit jaar beschikbaar als donatie aan Kankeronderzoek. Ditzo zegt per view één euro te doneren (tot een maximum van 1 miljoen) dus het is hoe dan ook de moeite waard. Bekijk het filmpje hieronder:

Marketing 3.0

Deze twee bedrijven maken heel slim gebruik van paralepsis in hun marketing. Ze passen iets toe dat goed past bij wat ik eerder al marketing 3.0 noemde: namelijk maatschappelijk verantwoorde marketing. Echter bij het benadrukken van hun maatschappelijk verantwoorde acties, wringt voor sommige consumenten de schoen. Het feit dat Coca-Cola en Ditzo benoemen dat zij géén reclame maken om een goede daad te doen met het geld dat ze daarmee uitsparen, maar daarmee wel de aandacht doelbewust op een positieve manier op zichzelf richten, schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat.

Mijn punt: Laat u zich als marketeer hierdoor niet uit het veld slaan. Als u als B2C of B2B marketeer eraan denkt om ook een campagne op te zetten geënt op maatschappelijk verantwoorde marketing, houd dan voor ogen dat het grootste gedeelte van generatie Y u steunt! En generatie Y is de komende decennia de belangrijkste doelgroep die u wilt bereiken, zowel als directe consument van uw producten als in de rol van decision maker bij het bedrijf dat van de diensten van uw werkgever gebruik zou willen maken.

Marketing en Ondernemen: Niet enkel en alleen om de winst

Adjiedj Bakas zet in zijn recente boek "plenty" uiteen hoe kapitalisme 3.0 (het tijdperk waarvan we nu aan de vooravond staan) grotendeels gestoeld zal zijn op maatschappelijk verantwoord ondernemen; een punt dat de trendwatchers van de Trendrede ook al redelijk sterk hebben onderbouwd voor de toekomst van ondernemerschap in Nederland. Laten wij als marketeers ervoor zorgen dat we ook door onze marketing iets positiefs bijdragen aan de maatschappij, naast meer omzet en winst voor de aandeelhouders van onze bedrijven. Zoals één van de reageerders op het filmpje van Ditzo het verwoordde:

"Bekijk het filmpje lekker, en wees blij dat ze in ieder geval één miljoen doneren. Als ze succes hebben met dit filmpje, wie weet, doneren ze volgende keer wel tien miljoen!"

Maatschappelijk verantwoorde marketing is mijns inziens niets anders dan een logische exponent van de trend van het (MVO) ondernemen van de toekomst. Als de klant van nu wil dat bedrijven zich sociaal geëngageerd tonen, wat is er dan mooier dan om dat ook daadwerkelijk te doen?