Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 12-08-2013

Zakelijk Twitteren, hoe pak ik dat aan?

30 keer gelezen

Wat is Twitter?

In de basis is Twitter een sociaal netwerk waarbij mensen en organisaties elkaar kunnen volgen en kunnen reageren op mededelingen. Met berichten (ook wel Tweets genoemd) van maximaal 140 tekens staan gebruikers met elkaar in contact. Gebruikers delen informatie die hun volgers interessant vinden.

Wat doet het?

Doordat Twitter van zeer korte berichten gebruik maakt, wordt het ook wel microbloggen genoemd. Voor zakelijke gebruikers heeft Twitter een belangrijk synergetisch effect, doordat je een (micro) netwerk creëert waarin prospects, klanten, concurrenten en andere geïnteresseerden actief zijn. Zo zal er een community ontstaan die van elkaar leert door het delen van relevante informatie en hier met elkaar over in gesprek raakt.

Hoe zet ik Twitter in?

Om maar direct met de deur in huis te vallen, zakelijk Twitteren is géén adverteren. Direct iets willen verkopen door koopjes en aanbiedingen te plaatsen, zal niet werken.  Het hoofddoel moet zijn om een B2B community te bouwen. Zakelijke tweets zijn dan ook bedoeld om relevante informatie te delen. Denk hierbij aan:

  • Relevante branchegegevens
  • Bedrijfsnieuws zoals nieuwe opdrachten, projecten en werknemers etc.
  • Aankondigingen zoals evenementen, beurzen, nieuwe producten
  • Volgers wijzen op belangrijke links, nieuwsberichten en blogupdates
  • Als een ‘backchannel’ bij events

De kracht van Twitter

De kracht van Twitter is dat er over de verschillende berichten met elkaar gediscussieerd kan worden. Wees niet bang om het gesprek aan te gaan. Net als Facebook is Twitter een kanaal waarbij er interactie plaatsvindt. Ook Twitter leent zich bij uitstek voor klantenservice. We zien meer en meer een verschuiving plaatsvinden van de traditionele klantenservice naar online ‘Webcare’ kanalen zoals Twitter en Facebook. Ook ontevreden klanten hebben hun weg gevonden naar deze kanalen en schromen niet om, in hun ogen, niet correcte afhandelingen van problemen naar buiten te brengen. Wees je hiervan bewust en los problemen naar tevredenheid op.

Hoe gaat u aan de slag?

In mijn vorige blog heeft u kunnen lezen over de inzet van Facebook en hoe hier het best mee gestart kan worden. Diezelfde principes zijn van toepassing op Twitter. Houd in gedachten dat additionele verkoop geen primair doel is van sociale media, en zeker niet van Twitter! Branding doelstellingen passen beter bij Twitter. Formuleer hoe u over wilt komen en wees geduldig. Op de lange termijn zal een correcte inzet van Twitter leiden tot meer klanten en meer omzet.

In deze handleiding vindt u een handig stappenplan over hoe u kunt starten met Twitter.

Meer over inzet van social media?

Wilt u meer weten over de inzet van sociale media? Lees dan ook deze blogs: