Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 04-10-2013

Zit er muziek in uw marketing? (1/2)

125 keer gelezen

Open up a little happiness today” – Coca Cola
Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!
Merci, dat jij er bent!
I'm your Venus, I'm your fire – your desire.” Jennifer Lopez voor Gilette Venus
“'T'is the season, always the real thing.”  – de kerstfilmpjes van Coca Cola
I'm lovin' it!” – Justin Timberlake's hit i.s.m. McDonalds

Het belang van muziek in marketing

Voor wie zich nog afvroeg hoe belangrijk muziek is in marketing: kijkt u vandaag in de loop van de dag even hoe vaak één van de bovenstaande liedjes/jingles nog in uw hoofd opkomen. In dit eerste deel van een tweeluik over muziek in marketing wil ik het met u hebben over het belang van muziek in marketing. In het tweede deel zal ik u dan specifieke tips geven over de mogelijkheden met muziek in content marketing.

Muziek als marketingtool wordt enorm veel gebruikt in reclames en het versterkt aantoonbaar de merkervaring in welke hoedanigheid dan ook. Daarom is mijn eerste en belangrijkste tip hierover dan ook: gebruik muziek. Gebruik het op de achtergrond in uw winkel of op uw website, gebruik het in commercials en in alle video's die u als marketingtools gebruikt, en gebruik het ten slotte in uw content marketing, voor op uw website en sociale media. Over hoe u dat het beste kunt doen, leest u hieronder meer.

Onderzoek naar het gebruik van muziek in marketing

Het kenniscentrum van de faculteit van journalistiek en communicatie van de Hogeschool Utrecht voerde afgelopen zomer een onderzoek uit over 1697 commercials die zijn uitgezonden over 1 week op drie belangrijke Nederlandse televisiezenders. In het verslag van het onderzoek worden ook online reclames besproken. Het levert interessante aanknopingspunten op. De belangrijkste inzichten uit deze studie deel ik graag met u.

Huidig gebruik van muziek in commercials

Om muziek in commercials het beste tot zijn recht te laten komen moet de muziekkeuze goed afgestemd zijn op het merk. Muziek kan daarom, indien het goed afgestemd is op de emotionele waarde van een merk of product, best wat prominenter in reclame-uitingen worden gebruikt dan nu het geval is. Ook kan de narratieve functie van muziek beter en bewuster uitgelicht worden, bijvoorbeeld door de muziek op belangrijke momenten harder of zachter te laten spelen, of helemaal uit te zetten.

Pop, klassiek, jazz en blues komen het meest voor in reclames op de Nederlandse tv. Met het oog op de doelgroep 20-45 die binnenkort vooral zal bestaan uit mensen van generatie Y, is het verwonderlijk te noemen dat meer populaire stromingen van de afgelopen 10-20 jaar (met name EDM/dance en Urban/Hip-hop) nog zo weinig gebruikt worden.
Ten slotte leveren de verschuiving van traditionele media (tv, radio) naar online en social media heel interessante mogelijkheden voor het gebruik van muziek in marketing. Met name door content marketing.

Muzikale content marketing: hoe bereikt u de doelgroep?

Onlangs schreef ik in een artikel hier op het Graydon blog dat content marketing ontegenzeggelijk de toekomst heeft. Marketing in de vorm van traditionele reclames, maar bijvoorbeeld ook online advertenties, verliezen hun zeggingskracht onder andere doordat de consument van vandaag getraind is in het negeren van reclameboodschappen.

Content marketing zal zich de komende jaren gaan verbreden wat betreft modaliteit, en zal zich via video marketing ook gaan uitstrekken naar muziek. Hierin liggen nog ontzettend veel mogelijkheden, en het zal voor first movers zeker lonen om hiermee aan de slag te gaan: ook omdat het geen handenvol geld hoeft te kosten. In het tweede deel van dit tweeluik zal ik hier wat dieper op ingaan: ik zal u vertellen over de sociale en data-aspecten van online muziek, en ten slotte praktische tips geven over hoe u aan de slag kunt gaan met muzikale content marketing. En in de tussentijd: “Open up a little happiness today!”  – “I'm lovin'it!”