Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 08-10-2013

Zit er muziek in uw marketing? (2/2)

103 keer gelezen

Gebruikt u muziek in uw marketing? In het eerste deel van dit tweeluik heb ik het met u gehad over het belang van muziek voor marketing. Muziek kan aantoonbaar de merkervaring versterken, mits juist gebruikt en afgestemd op de merkidentiteit. Maar met het afnemende effect van directe, traditionele reclameboodschappen, en de opkomst van content marketing en native advertising, gaan binnenkort online video en het verwante medium muziek/audio een nog belangrijkere rol spelen in marketing. In dit tweede artikel over muziek in marketing geef ik u nog enkele redenen waarom u muziek zou moeten willen gebruiken, specifiek in de context van content marketing. Daarnaast vindt u hier belangrijke tips over hoe u dat dan aan zou kunnen pakken.

Muziek is sociaal: share it!

Zoals gezegd kan muziek de merkervaring en de emotionele waarde van een product of aankoop versterken. Het is daarnaast echter ook uitermate geschikt om te delen op sociale media, en het scheppen van online/offline (brand) communities. Muziek is één van de meest gedeelde vormen van media op sociale netwerksites. In combinatie met video is het daarom ook een goede manier om de anders lastig te bereiken consument van generatie Y aan te spreken. Ten slotte zijn muziek-fans erg loyaal aan de makers van hun muziek: met een lange termijn content strategie met muziek als kern kan een merk dus klanten voor een lange tijd aan zich binden.

Muziek is data: track it!
Iemands muzieksmaak is één van de manieren waarop Big Data al heel lang commercieel gebruikt wordt. Spotify is op de Nederlandse markt de bekendste aanbieder die hier gebruik van maakt. Muziek is data: muziekspelers van sites als soundcloud of bijvoorbeeld bandcamp.com kunt u makkelijk embedden, oftewel inpassen in uw website of sociale media platforms. Het leuke is dat de manager van de originele content altijd kan zien hoe vaak de media gespeeld, en gedeeld is, en zelfs te traceren valt via welke wegen en waar iets gedeeld is. Dit geeft u als marketeer krachtige tools in handen om de doelgroep in kaart te brengen, als ook haar online gedrag en haar reactie op de door u geboden content.

Muziek/audio ook voor B2B
Het is niet verwonderlijk dat de meeste gebruikers van muziek in marketing werkzaam zijn bij B2C bedrijven. Maar ook voor B2B bedrijven is het zo dat in de komende decennia het grootste gedeelte van uw doelgroep (dus ook bijvoorbeeld de eventuele aankoopmanager bij het bedrijf dat u wilt bereiken) uit generatie Y komt. Dat betekent dat zij moeilijk te bereiken zijn voor marketeers, maar wel online op zoek zijn naar relevante en interessante content van hoog niveau – die dan ook nog gratis moet zijn.

Muziek is onderdeel van audio content

Naast het bieden van muziek als primaire content, of ter ondersteuning van commerciële video's, kunt u muziek ook verbreed zien: als onderdeel van audio content. Enkele bedrijven zijn al begonnen met het aanbieden van podcasts met audio-presentaties van hun medewerkers, over interessante onderwerpen voor mensen in hun werkveld. U kunt bijvoorbeeld ook denken aan interviews met uw medewerkers, cursussen en seminars die u opneemt en verspreidt ter lering (en vermaak) van uw doelgroep. Dit is content marketing 2.0, en een grote kans voor u omdat het ten eerste nog heel weinig wordt gedaan, en ten tweede nauwelijks kosten met zich mee hoeft te brengen.

Tips

Tips voor het beginnen met muziek als content

Ten slotte: tips voor de marketeer of het bedrijf dat wil beginnen met muziek/audio als onderdeel van zijn content strategie.

  1. Stem de muziek af op de emotionele waarde van uw merk voor uw klanten. Zorg dat de muziek die u deelt past bij wat u als merk wilt uitstralen. Als u muziek in een filmpje gebruikt, zorg dan dat de verschillende delen van de muziek aansluiten bij de verschillende delen of de verhaallijn van uw video.
  2. Combineer muziek met video. Gebruik het op de voorgrond indien u een B2C bedrijf bent, en gebruik het op de achtergrond van bijvoorbeeld een video met nuttige informatie voor potentiële klanten als u een B2B bedrijf bent.
  3. Maak van muzikale content een lange termijn strategie om klanten voor lange tijd aan u te binden. Dit is zeer belangrijk met het oog op de toekomst en de lastig te bereiken maar loyale generatie Y.
  4. Besef dat muziek bij uitstek sociale content is. Stimuleer uw doelgroep dus vooral om uw muzikale content online te delen.
  5. Betrek uw medewerkers: laat hen meestemmen in de keuze voor de juiste muzikant/band. Dit maakt het vanzelfsprekender voor hen om ook weer via sociale media als brand ambassador uw (muzikale) content te verspreiden.
  6. Als u de keuze voor muziek liever niet uitbesteedt, kunt u een kijkje nemen op sites als reverbnation.com, soundcloud, of bandcamp. Dit zijn allen muzieksites waar onafhankelijke muzikanten te vinden zijn en waar op locatie te zoeken is. U kunt via dergelijke sites ook vaak gemakkelijk in contact komen met muzikanten, die best eens open kunnen staan voor een mogelijke samenwerking. Houd echter in de gaten dat het zeker kan lonen om een expert te vinden die u kan helpen met het vinden van passende en kwalitatief goede muziek, en voor u kan bemiddelen met muzikanten.

Muziek en audio als content zijn echt content marketing 2.0, en in potentie zeer krachtig als marketingtools. Afhankelijk van waar u dit artikel gelezen heeft (thuis, op kantoor, of elders), heeft u wellicht een muziekje op de achtergrond gehad – misschien zelfs in een ander browservenster. Vergeet niet dat uw potentiële klant dat ook zomaar eens kan doen!