Als een debiteur na herhaalde aanmaningen niet wil betalen, dan kan de leverancier aan de rechtbank vragen om een gedwongen betaling op te leggen.
Dit begint met de volgende twee stappen:
Zodra de rechter het vonnis heeft uitgesproken, wordt opnieuw de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld. De deurwaarder is een openbaar ambtenaar, die naast de dagvaarding ook met de uitvoering van het vonnis wordt belast. Dat betekent dat hij het geld kan opeisen bij de wanbetaler of er een afbetalingsplan mee kan afsluiten. Lukt dat niet, dan kan hij de rechter de toestemming vragen om beslag te leggen op het loon of de goederen van de schuldenaar. Die kunnen vervolgens verkocht worden, zodat met de opbrengst de schuldeiser betaald kan worden.
De macht van een deurwaarder gaat dus veel verder dan die van een advocaat. De advocaat kan de schuldenaar enkel wijzen op de juridische gevolgen van zijn wanbetaling. Al zal dat soms voldoende zijn om een (deel-)betaling te forceren. Vreemde ogen dwingen altijd.
Tip: Schakel nooit een incassobureau in als uw advocaat al gedreigd heeft met een gerechtelijke procedure. Het ondermijnt uw geloofwaardigheid. U dreigt met gerechtelijke stappen en voert uw dreigement niet uit. Omgekeerd kan natuurlijk wel.
Overweeg pas een gerechtelijke invordering als:
Aan de inschakeling van het gerecht en een deurwaarder zijn heel wat kosten verbonden. Vraag uw raadsman daarom vooraf wat het u zal kosten en wat de slaagkansen zijn. Vraag ook of u de kosten zelf moet dragen of dat u ze kunt afwentelen op de schuldenaar. De start van de procedure moet u meestal voorfinancieren.
Het wordt aanbevolen om een aangetekende herinnering te versturen voordat u een juridische actie onderneemt. Op die manier krijgt u het onomstotelijke bewijs dat de klant zijn vordering heeft gehad. Als hij er niet op reageert, wordt de vordering bovendien beschouwd als aanvaard.
Zorg er voor dat u zo sterk mogelijk aan een juridische zaak kunt starten. Dit betekent dat u uw facturen steeds volledig op orde hebt. Denk ook aan getekende bestelbons en leveringsbewijzen. Zo kan een schuldenaar geen vormgebrek inroepen om ze te betalen. Ook kunt u in uw algemene voorwaarden opnemen welke rechtbank bevoegd is en welke kosten bij wanbetaling ten laste van de klant komen.
De Europese Commissie heeft zich aan de zijde van de schuldeisers geschaard. De Europese richtlijn op de betalingsachterstand stelt dat overheidsinstanties hun facturen binnen de dertig dagen moeten betalen. Voor bedrijven is dit eveneens het geval, tenzij er een andere termijn is afgesproken. Uitzonderingen zijn alleen toegestaan als bewezen kan worden dat nog langere betalingstermijnen voor geen van beide partijen nadelig zijn.
In de praktijk proberen vooral grote bedrijven van deze uitzondering gebruik te maken om van hun kleine leveranciers een lange periode van betalingsuitstel te bekomen.
U kent ze wel: de eeuwige trage betalers die er alles aan doen om het betalen uit te stellen. Smoezen ten overvloede, maar hoe reageert u hier nu goed op? Wat nu als u in staat was altijd het juiste antwoord te geven, zodat uw factuur wel betaald wordt? Effectief telefonisch incasseren zorgt ervoor dat uw vorderingen sneller op uw rekening staan. Wees goed voorbereid op het gesprek en lees de meest gehoorde smoezen en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Meer hierover leest u in dit blog.
Wij hebben deze debiteurensmoezen ook in een handige cheatsheet gezet, zodat u snel op de juiste manier kan reageren op uw debiteur.