Hoe te groeien tijdens de crisis bij structurele onderdekking van je kredietverzekering?
Terug naar overzicht
blog

Omgaan met personeelstekort in de accountancy

De vraag naar financieel specialisten stijgt explosief, bleek onlangs uit een persbericht van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Vooral accountants blijken zeer gewild. Maar de schandalen van de voorbije jaren, de toegenomen regeldruk en de verhoogde kwaliteitseisen hebben het imago van het vak geen goed gedaan. Het maakt accountantskantoren noodgedwongen steeds creatiever in het vinden én behouden van gekwalificeerd personeel. 

Hoe kunt u zich als accountantskantoor nog onderscheiden als aantrekkelijke werkgever?

War for talent

“Accountants zijn hot”, constateerde een journalist van De Stentor eind april. Voor studenten ligt de rode loper uit. Nog voordat ze een diploma op zak hebben, worden ze gestrikt door accountantskantoren. Die zitten te springen om talenten, zeker nu de economie aantrekt.

Maar welke young professional durft het nog aan om toe te treden tot een beroepsgroep die een tijdlang onder vuur heeft gelegen na een reeks financiële schandalen. Bovendien blijkt uit onderzoek, dat de beroepsgroep zeer vatbaar is voor automatisering. Tel daar de toegenomen regeldruk en het stoffige imago van de accountant bij op en een ‘war for talent’ ligt op de loer.

Employer branding

 “Of je nu accountant bent, fiscalist of personeelsadviseur, bij De Jong & Laan ben je op de eerste plaats jezelf.” Dat is de boodschap van de zogenaamde employer branding campagne die accountantskantoor De Jong & Laan onlangs lanceerde om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever.

Uit het brancheonderzoek trends en ontwikkelingen in de accountancy van Graydon blijkt dat ook andere accountantskantoren verwachten de komende jaren meer te gaan investeren in de afdeling HR. Onder druk van de krapte op de arbeidsmarkt zijn royale aanbrengbonussen, ‘werken bij’-sites en flitsende bedrijfsvideo’s als onderdeel van een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie voor veel kantoren onmisbaar geworden om jonge talenten binnen te halen. 

Personeelsbehoud

Maar misschien wel belangrijker dan het werven van nieuw personeel is het behouden van de huidige medewerkers. Zij kennen de cultuur en waarden van het kantoor, hebben de kennis en ervaring die hard nodig is om te voldoen aan de verscherpte kwaliteitseisen en passen bovendien beter in de nieuwe rol die onder invloed van de digitalisering van de accountant verwacht wordt. Daarnaast is het prettig om klanten een vast aanspreekpunt te kunnen bieden en hen niet ieder jaar te hoeven confronteren met een compleet nieuw controleteam.

Binding van personeel

In de dreigende ‘war for talent’ zijn er altijd kapers op de kust die bekwame medewerkers met behulp van een headhunter proberen weg te lokken. Medewerkers die zich betrokken voelen bij hun werkgever zullen minder snel geneigd zijn een overstap te overwegen. Uit ons brancheonderzoek blijkt dat accountantskantoren behoorlijk creatief zijn in het vinden van manieren om personeel aan zich te binden. Zo vertelde een bestuurder van een accountantskantoor een team van arbeidspsychologen te hebben ingeschakeld om te onderzoeken of medewerkers zich voldoende uitgedaagd en gewaardeerd voelden. Bij een ander kantoor krijgen medewerkers de kans mede-eigenaar te worden. 

Uit een interview met het FD bleek eind vorig jaar dat ook topman Albert Roëll van KPMG het terugdringen van het verloopcijfer van het personeel tot een van de belangrijkste speerpunten heeft benoemd en overweegt om jonge werknemers eerder toegang te geven tot een vorm van aandeelhouderschap. Het kantoor dat er het beste in slaagt zijn medewerkers aan zich te binden lijkt de strijd om de talenten te gaan winnen.

Meer weten over wat speelt in de accountancysector? 
Download hier het volledige sectorrapport Graydon Data Insights Accountancy 2017.

Gelijkaardige publicaties