candidate journey
Terug naar overzicht
blog

Graydon ontmoet PepsiCo: de candidate journey

Een uitdaging waar op dit moment bijna elke arbeidsbemiddelings-organisatie mee te maken heeft, is het vinden van de juiste kandidaat. Niet alleen arbeidsbemiddelaars krijgen hier mee te maken, ook voor organisaties zelf kan het lastig zijn om de juiste kandidaat te vinden. In deze video ontmoet Graydon PepsiCo over de candidate journey. Hoe gaan zij om met de kansen en uitdagingen in de arbeidsbemiddelingsmarkt?

Meer over de candidate journey

De candidate journey wordt vaak omschreven als de gehele reis van kandidaten. Deze start bij de eerste kennismaking die een kandidaat met de werkgever heeft tot aan het moment van tekenen van het contract of de afronding van de inwerkperiode. En alles wat daartussen ligt. Een belangrijk traject dus, waarbij de kandidaat een werkgever op verschillende manieren leert kennen; van de geplaatste vacaturetekst, tot de ontvangst door de receptie en de kennismaking met nieuwe teamleden.

Uit het Graydon onderzoek arbeidsbemiddeling blijkt dat hier nog veel aan kan worden verbeterd. Zo vinden kandidaten vacatureteksten niet altijd even onderscheidend en is de procedure rondom het sollicitatieproces ook niet altijd even duidelijk. 

Candidate journey & reputatie

De candidate journey heeft een directe uitwerking op de reputatie van organisaties. Een kandidaat die een negatieve ervaring heeft opgedaan, zal dit namelijk delen met zijn netwerk. Andersom kan een positieve ervaring juist zorgen voor positieve geluiden. 

Hoe kunt u de candidate journey verbeteren?

Met een aantal eenvoudige stappen kunt u al snel de candidate journey verder optimaliseren. Hieronder vindt u een aantal concrete adviezen.

  1. Om de Candidate Journey zo goed mogelijk te laten verlopen, moet het sollicitatieproces voor iedereen duidelijk zijn. Zorg dat u ook via dit proces werkt.
  2. Zorg voor een goede vacaturetekst. Probeer daarbij de clichés zoals ‘geen negen-tot-vijf-mentaliteit,’ ‘uitstekende communicatieve vaardigheden’ en ‘marktconform salaris’ te vermijden.
  3. Laat kandidaten met relevante contactpersonen spreken.
  4. Geef de kandidaat na een gesprek zo spoedig mogelijk een reactie. Ook bij een afwijzing. Elke kandidaat heeft een sociale kring en is daarmee een potentiële ambassadeur of een risico voor het imago van het bedrijf.

Wilt u meer weten over trends en ontwikkelingen in de arbeidsbemiddelingssector? Download dan hier ons volledige rapport.

Gelijkaardige publicaties