Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO): wat is het en hoe implementeer je het?

MVO zal alleen maar belangrijker worden in ondernemend Nederland. Ontdek wat het precies is en hoe u het in uw bedrijf kunt implementeren.

Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staan definitief op de strategische agenda van ondernemend Nederland. Maar wat is MVO precies? Wat wordt bedoeld met People, Profit en Planet als de drie belangrijkste pijlers? En waarom kunnen ondernemingen tegenwoordig niet meer om MVO heen?  

“Bedrijven zullen worden afgerekend op hun maatschappelijke missie,” voorspelde MVO-manager Nicolette van Exel. Maar wegen de voordelen van MVO altijd op tegen de nadelen? Waarom is MVO op de lange termijn de beste keuze? En hoe kunt u duurzaam ondernemen op een bestendige wijze verankeren in uw bedrijfsprocessen? Met dit praktische stappenplan kunt u zelf aan de slag.

Chapter 1

De tripple p in balans

Een bedrijf onderneemt maatschappelijk verantwoord als het een goede balans zoekt tussen People, Planet en Profit, ook wel bekend als de ‘Triple P’. Dit zijn de drie kernbegrippen van MVO:

  • People heeft betrekking op het welzijn van alle mensen die betrokken zijn bij de onderneming, van de medewerkers tot de consumenten en de maatschappij als geheel. Denk aan thema’s zoals arbeidsomstandigheden, diversiteit en gezondheid.
  • Planet gaat over de effecten van de bedrijfsvoering op het milieu. Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van het productieproces voor de biodiversiteit en op de kwaliteit van water en lucht. Veelvoorkomende thema’s zijn bijvoorbeeld CO2-compensatie, afvalscheiding en circulariteit.
  • Profit is in de Triple P-benadering een ruim begrip. Niet alleen de winst van de onderneming zelf, maar ook de ruimere economische effecten van de bedrijfsvoering op de omgeving spelen hierbij een rol.
Chapter 1

De strategische meerwaarde van MVO

“Steeds meer bedrijven zien de noodzaak en voordelen van MVO,” stelt de Rijksoverheid, die MVO op verschillende manieren stimuleert. Ook MVO Nederland is ervan overtuigd dat maatschappelijk verantwoord ondernemen ‘niet alleen goed is voor de maatschappij, maar uiteindelijk ook voor de onderneming zelf’.

Ondernemen vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid is volgens de kennis- en netwerkorganisatie goed te combineren met het behalen van financieel rendement. “Denk alleen maar aan de toegenomen vraag naar duurzame producten en diensten of het feit dat betrokken bedrijven beschikken over beter gemotiveerde medewerkers en dus een hogere arbeidsproductiviteit.”

UvA-politicologe Nicolette van Exel constateerde onlangs in een interview in het FD dat MVO ‘na zo’n twintig jaar volwassen wordt’. Als MVO-manager met een indrukwekkend CV zag zij maatschappelijk verantwoord ondernemen opkomen en evolueren bij onder meer grote softwarebedrijven in Silicon Valley. “MVO zal binnen tien jaar omgezet zijn in een vanzelfsprekend onderdeel in elke afdeling van het bedrijf en compleet zijn geïntegreerd in de bedrijfsvoering,” voorspelt Van Exel. Achterblijven is geen optie. “Bedrijven die niet authentiek zijn in hun maatschappelijke missie zullen daarop door de huidige generatie afgerekend worden.”

Chapter 1

Duurzaam aan de slag met MVO in 4 stappen

Bent u zich bewust van de verantwoordelijkheid die uw organisatie draagt voor de maatschappij en wilt u toekomstbestendig ondernemen? Dan is het verstandig om MVO stevig te verankeren in al uw bedrijfsprocessen. “Echt verschil maak je pas als je begint met een uitgewerkte strategie,” stelt MVO Nederland. Met dit praktische stappenplan helpen wij u op weg.

Chapter 1

1. Creëer bewustzijn binnen uw organisatie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen begint bij bewustwording. Pas als alle betrokkenen binnen uw organisatie, zich bewust zijn van de verantwoordelijkheid van de organisatie en hun eigen rol hierin, heeft MVO een goede kans van slagen. Maak uw mensen bewust van de effecten die uw bedrijfsvoering heeft op mens, milieu en maatschappij. Bijvoorbeeld door een MVO-werkgroep op te zetten met betrokken medewerkers van verschillende afdelingen die ideeën uitwisselen, acties uitzetten en collega’s stimuleren hun steentje bij te dragen.

Chapter 1

2. Werk een strategisch plan uit

  • Maak een overzicht van uw bedrijfsdoelstellingen. Beoordeel elk bedrijfsdoel in een sociale context. Bedenk ook wat uw stakeholders willen.
  • Werk een definitie en visie uit op MVO en bedenk hoe u deze visie kunt integreren in de totale visie van uw organisatie.
  • Achterhaal de huidige status van uw organisatie. Waar staat uw organisatie nu ten opzichte van uw visie op MVO? Wat is er nodig om aan uw ambities te voldoen? Beschikt u over de juiste middelen?
  • Aan de hand van de ‘gap analyse’ van waar uw organisatie staat en waar u naar toe wilt (stap 2c), kunt u een geïntegreerd MVO-plan ontwikkelen voor al uw bedrijfsprocessen.
Chapter 1

3. Implementeer het plan

  • Vertaal het strategisch plan in praktische doelen.
  • Implementeer het strategisch plan en communiceer hierover. Zorg dat u alle betrokkenen vanaf het begin meeneemt in uw overwegingen en intenties, zodat MVO-initiatieven ook daadwerkelijk worden gesteund door degenen die ze moeten uitvoeren.
  • Evalueer het plan en de communicatie die u hierover voert op periodieke basis. Monitor de effectiviteit van uw plan en voer zo nodig aanpassingen door.
Chapter 1

4. Veranker het plan in uw organisatie

  • Integreer uw MVO-doelen in uw bedrijfsdoelstellingen voor de lange termijn.
  • Veranker de benodigde veranderingen in de bedrijfsprocessen, de kernwaarden en de bedrijfscultuur van uw organisatie.
  • Besteed blijvend aandacht aan de communicatie over uw strategisch plan.
  • Rapporteer op regelmatige basis wat u heeft gedaan op het gebied van MVO, zodat uw werknemers en stakeholders op de hoogte zijn.
Chapter 1

Continu proces

Bedenk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen geen eenmalig einddoel is, maar een proces dat blijvend aandacht nodig heeft. MVO Nederland omschrijft het als een integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf. “Door er in al je processen – van inkoop, productie, verkoop tot onderhoud, HR en marketingcommunicatie – rekening mee te houden haal je er uiteindelijk ook het meeste uit.” De kennis- en netwerkorganisatie geeft als advies: begin klein, maar zorg met een gedegen plan en voorbereiding voor maximaal effect. Meer tips en praktische handvatten vindt u op de website van MVO Nederland. Succes!

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Ondernemerslessen na een faillissement

Voorkom de fouten die ondernemers voor hun faillissement maakten

Trends in risicomanagement

De laatste trends rondom risicomanagement voor bedrijven

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.