Het belang van data inzichten door en voor de hele organisatie

Inzichten uit data inzetten om de bedrijfsvoering te verbeteren, wie doet het tegenwoordig nog niet?

Ondanks de grote hoeveelheden data die bedrijven verzamelen en inkopen en het implementeren van nieuwe IT-systemen, blijft veel waardevolle informatie nog onbenut. Inzichten uit data worden vaak ingezet voor een specifiek project of probleem, terwijl er organisatiebreed nog veel meer waarde uit deze inzichten gehaald kan worden. Hoe kan een duidelijke datavisie en -strategie u helpen om intern alle neuzen één kant op te krijgen, en zo meer waarde te genereren uit uw data en IT-systemen?

Chapter 1

Passief data gebruik

Veel organisaties willen meer gebruik maken van inzichten uit data en deze centraal zetten binnen de bedrijfsvoering. De meeste ondernemingen en organisaties gebruiken data passief voor de (financiële) administratie, automatisering en operationele processen. Ook zetten ze actief data in om klanten te werven, aan zich te binden en de klantwaarde te verhogen. Hierbij kunt u denken aan het verzenden van nieuwsbrieven en inzetten van modernere marketingtechnieken.

Onder verschillende organisaties loopt de inzet van data uiteen van zeer bescheiden tot een volledige datagedreven benadering. Hoe relevant is data eigenlijk in uw bedrijf? En hoe is het inzetten van data in uw organisatie ingericht binnen verschillende afdelingen en processen?

Chapter 1

Een datagedreven cultuur

We zien bij veel organisaties dat er wordt geprobeerd om problemen op te lossen door middel van het aankopen van nieuwe IT-systemen. Wanneer dit voortkomt uit de gedachte om een breed en gedragen 360 graden klantbeeld te creëren, is dit fantastisch. Echter, het uitgangspunt is in de meeste gevallen niet direct het inspelen op de klantbehoeften, maar een inkoopvoordeel en hogere controle over bestaande processen voor het management.

Er verandert dus weinig, behalve de kleur van het oplichtende scherm en eventueel aanvullende sturingsinformatie die handmatig ingevoerd moet worden. Toch wordt deze verandering vaak gepresenteerd als een stap naar een datagedreven cultuur, wat het vertrouwen in nieuwe systemen binnen de organisatie niet ten goede komt en een misplaatst beeld geeft bij een datagedreven cultuur.

Chapter 1

Het belang van een datavisie en -strategie

Voorbeelden van uitdagingen waar organisaties voor komen te staan zijn problemen bij het invoeren en controleren van data en het vinden van manieren om nieuwe inzichten binnen de organisatie te delen. Om deze uitdagingen aan te pakken wordt er vaak geïnvesteerd in marketing automation, veel data ingekocht of een groep analisten aangesteld om met een bepaald probleem aan de slag te gaan. Hier is op het eerste gezicht niet veel mis mee. Echter, het risico dat aan deze aanpak kleeft is dat dergelijke projecten worden gezien als technologie-projecten die slechts operationeel voor een specifieke case ingezet kunnen worden.

Zonde, want in de realiteit kunnen de nieuwe inzichten uit data en implementatie van eventuele nieuwe systemen veel breder worden ingezet in de organisatie. Om dit doelmatig en gestructureerd te doen, is het van belang dat u de mensen en processen binnen de gehele organisatie hierin meeneemt. Dit kunt u doen door het opzetten en implementeren van een vernieuwde datavisie en -strategie.

Chapter 1

Haal meer uit uw data

Door middel van een duidelijke en aansprekende datavisie en -strategie kunnen inzichten uit data breed ingezet worden. Er is dan onderlinge verbinding tussen medewerkers als het gaan om het vertalen van inzichten uit data naar organisatiebrede implementatie, en de context en de data is duidelijk. Zo voorkomt u dat er veel kostbare informatie verloren gaat of niet op de juiste plek terecht komt.

We zien dat datagedreven en snelgroeiende bedrijven verantwoordelijkheden lager in de organisatie beleggen. Hierdoor zijn ze extreem wendbaar en kunnen ze ontwikkelingen samen met hun klanten in hun producten en diensten ontzettend snel doorvoeren. Dit is te danken aan het grote vertrouwen dat ze hebben in hun data en dat ze gebruikmaken van een Key Perfomance Indicator (KPI) structuur met een begrijpbare en geaccepteerde interpretatie van deze cijfers. Op die manier kunnen deze bedrijven datagedreven opereren. 

Probeer het silo-denken dus te voorkomen en haal meer uit uw data door data als bedrijfsmiddel te gebruiken. Door middel van een datavisie en -strategie die intern gedragen wordt, kunnen mensen, processen en technologieën goed op elkaar worden afgestemd en effectiever inzichten uit data benutten. Hier kunt u vandaag nog mee beginnen.

Chapter 1

De omslag naar datagedreven ondernemen bij Rituals

Het verhaal van Rituals laat duidelijk zien wat een concrete aanleiding voor de ontwikkeling van een transparante datavisie kan zijn, en wat dit een organisatie oplevert. Het bedrijf, dat wereldwijd bekend staat om haar verzorgingsproducten, maakte in een korte tijd een enorme groei door. Rituals kreeg echter, zoals ieder snelgroeiend bedrijf, in de gaten dat basis informatieprocessen niet op orde waren. Zo kon een simpele vraag als de winstgevendheid van een bepaalde vestiging niet zomaar worden beantwoord.

De verschillende vestigingen werkten met eigen manieren van rapporteren, en algehele structuur in alle binnenkomende data op organisatie-breed niveau was ver te zoeken. Hier moest iets aan gedaan worden. In 2013 werd er een project opgezet met als doel het creëren van een universele waarheid, ofwel een uniforme datavisie, door de hele organisatie. Business Intelligence vond haar weg van business analisten en controllers naar de winkels, met zeer actuele informatiestromen als gevolg. Zo maakte Rituals de omslag naar een datagedreven onderneming met een gedragen datavisie.

Rituals profiteert nog dagelijks van deze omslag: de interne informatie is actueel, beslissingen kunnen sneller gemaakt worden en zo kan de organisatie heel snel reageren op veranderingen in hun omgeving. Bovendien zorgen de informatiestromen die direct bij besluitvormers op C-level terechtkomen dat veranderingen die geïmplementeerd worden gebaseerd zijn op betrouwbare data.

Chapter 1

Hoe wendbaar bent u?

Wanneer een organisatie actief gebruikmaakt van data, moet het ook duidelijk zijn hoe de organisatie deze data gebruikt en verwerkt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u een goed beeld heeft van hoe de samenwerking tussen afdelingen en medewerkers verloopt die verantwoordelijk zijn voor de dataverwerking en toepassing (governance) van data in systemen en processen.

Bepaal ook uw doelstellingen bij het opzetten van uw data-strategie. Welke ambities heeft u als een datagedreven onderneming? Waar zou u willen staan, en beschikt u al over de middelen om hier te komen? Als u blijft doen wat u altijd deed, zult u krijgen wat u altijd kreeg. Maar de wereld om u heen verandert snel, en om wendbaar te blijven is het zaak dat ook u zich verdiept in een nieuwe manier van denken.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Trends in risicomanagement

De laatste trends rondom risicomanagement voor bedrijven

Digitale transformatie in de staffingbranche

Wat een digitale transformatie voor een branche kan betekenen

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.