Het verhaal van Rituals laat duidelijk zien wat een concrete aanleiding voor de ontwikkeling van een transparante datavisie kan zijn, en wat dit een organisatie oplevert. Het bedrijf, dat wereldwijd bekend staat om haar verzorgingsproducten, maakte in een korte tijd een enorme groei door. Rituals kreeg echter, zoals ieder snelgroeiend bedrijf, in de gaten dat basis informatieprocessen niet op orde waren. Zo kon een simpele vraag als de winstgevendheid van een bepaalde vestiging niet zomaar worden beantwoord.
De verschillende vestigingen werkten met eigen manieren van rapporteren, en algehele structuur in alle binnenkomende data op organisatie-breed niveau was ver te zoeken. Hier moest iets aan gedaan worden. In 2013 werd er een project opgezet met als doel het creëren van een universele waarheid, ofwel een uniforme datavisie, door de hele organisatie. Business Intelligence vond haar weg van business analisten en controllers naar de winkels, met zeer actuele informatiestromen als gevolg. Zo maakte Rituals de omslag naar een datagedreven onderneming met een gedragen datavisie.
Rituals profiteert nog dagelijks van deze omslag: de interne informatie is actueel, beslissingen kunnen sneller gemaakt worden en zo kan de organisatie heel snel reageren op veranderingen in hun omgeving. Bovendien zorgen de informatiestromen die direct bij besluitvormers op C-level terechtkomen dat veranderingen die geïmplementeerd worden gebaseerd zijn op betrouwbare data.