Marketing en Innovatie: meer dan voor de hand liggende relatie

De koppeling tussen marketing en innovatie lijkt voor de hand liggend, maar er zijn ook wat minder oppervlakkige punten waar marketing belangrijk is voor innovatie.

Enorm succesvolle bedrijven betreden de markt dan ook met een van de volgende factoren; een  innovatief product, innovatieve marketing of innovatieve bedrijfsvoering. Maar ook succesvolle bedrijven zullen zich aan moeten blijven passen aan nieuwe trends en mogelijkheden. 

Chapter 1

Marketing versterkt innovativiteit

Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop marketing de vernieuwing binnen bedrijven kan versterken. Hieronder een korte (geenszins uitputtende) lijst:

  • Marketing kan de cultuur van innovatie binnen uw bedrijf versterken door zowel intern, (richting het eigen management en de eigen medewerkers) als extern zichzelf te profileren als vernieuwend bedrijf dat voorop wil lopen met ontwikkelingen in de sector.
     
  • Marketing kan, al dan niet in samenwerking met uw finance of CRM afdeling, bijdragen aan het data-driven werken van uw gehele bedrijf. Hiermee haakt u aan op de trend van Big Data die er vroeger of later voor zorgt dat uw bedrijf kan blijven concurreren of niet.
     
  • Marketing kan een belangrijke aanjager zijn voor het imago van uw bedrijf, maar ook het wezenlijke werken van uw bedrijf als voorbeeld van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. 
  • Ook is marketing belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Hieronder ga ik dieper op dit punt in. 
Chapter 1

Marketing als aanjager van productontwikkeling

Portakabin is een bedrijf dat gespecialiseerd is in zogenaamde ‘modular construction’, een moderne versie van het oudere ‘PreFab’- bouwen. Hun modulaire bouwmethode is zowel geschikt voor het snel opzetten van tijdelijke en kleine gebouwen, voor bijvoorbeeld de opslag van goederen, als voor de bouw van permanente kantoorgebouwen met meerdere etages.

In dit artikel wordt de ontwikkeling van de producten, innovatie en de product lifecycle van de lijn van Portakabin besproken. Opvallend daarbij is het volgende:

  1. Portakabin wordt aangemerkt als een innovatief bedrijf, deels omdat het een meer markt-gerichte strategie hanteert bij het vormgeven van een nieuw product. 
     
  2. Portakabin blijft up-to-date doordat het de ontwikkelingen in de markt (zowel modulaire bouw als steen-en-beton-bouw) én van de klanten in de gaten blijft houden.
Chapter 1

Het belang van marketing in innovatie

"The relevance of marketing in the success of innovation"  is een onderzoek van de Europese Commissie naar het belang van marketing in innovatie. Uit het onderzoek blijkt dat de uitgaven aan marketing ongeveer 50-70% van het succes van een nieuw product verklaren. Nog opvallender is dat ook blijkt dat investeringen in R&D slechts ongeveer 30% van de extra omzet verklaren. 

Bovenstaande onderzoeksresultaten zijn zeker opvallend te noemen. Maar als we succesvolle bedrijven zoals Steve Jobs’ Apple bekijken, lijkt het vertellen van een goed verhaal belangrijker dan het hebben van het meest vernieuwende of beste product. In ieder geval is het duidelijk dat voor het succesvol innoveren, goede marketing een enorm belangrijke, zo niet doorslaggevende factor is.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Zakendoen: wat moet u weten?

Alles wat u moet weten op het gebied van zakendoen

Marketing Maturity model

In vier stappen naar een datagedreven organisatie

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.