Waarom gaan bedrijven failliet?

Een faillissement is iets wat een bedrijf absoluut wil voorkomen. Toch is het soms niet mogelijk om te voorkomen, ondanks alle tijd en energie.

Als ondernemer of directeur van een bedrijf is het uw grootste zakelijke nachtmerrie: een faillissement. Niemand doet immers zaken om failliet te gaan. Of u nu huizen bouwt, fietsen verkoopt of computertrainingen geeft. Tot en met november 2023 lag het aantal faillisementen zo rond de 3000. Dit valt ten opzichte van de 9000 in het recordjaar 2013 reuze mee. Toch wordt er in 2024 verwacht dat dit aantal wel groter wordt. Wel kunt u er actief aan werken om een faillissement te voorkomen.

Chapter 1

Failliet gaan is niet altijd te voorkomen

Feit is dat het in Nederland en in de ons omringende landen nog steeds niet goed gaat. We zien een stijgende lijn, maar we moeten uit een diep dal komen. Dat dal laat tot op de dag van vandaag zijn sporen na. Zelfs de meest briljante ondernemer heeft geen invloed op zaken als werkloosheid en consumentenvertrouwen. Als consumenten en bedrijven minder kopen omdat ze bang zijn voor hun financiële toekomst, kan het niet anders of er gaan bedrijven failliet.

Chapter 1

Vijf zaken waarop u wél invloed heeft

Soms is het geluk niet met u. De economie kan als gezegd tegen zitten. Uw moederorganisatie of franchisegever kan failliet gaan zonder dat u er invloed op heeft. Ook kunt u onbewust zaken hebben gedaan met een frauduleuze partij. Dat zijn risico's die bij het ondernemen horen. Toch zijn er ook risico's waaraan u wél iets kunt doen. We geven u graag vijf tips.

Chapter 1

Tip 1. Verander op tijd mee

Het enige wat zeker is, is dat niets zeker is. Veranderen hoort nu eenmaal bij ondernemen. De fax kwam en verdween. Hyves kwam - en toen kwam Facebook en Twitter (X). Wie oplet en anticipeert, profiteert daarvan. Wie in slaap valt, delft het onderspit. TomTom wist bijvoorbeeld dat navigatie op mobiele telefoons een geduchte concurrent zou worden. Daarom werd de focus verlegd op inbouwnavigatie voor automerken.

Uiteindelijk hadden ze het zelfs met deze veranderende focus erg lastig de afgelopen jaren, maar het bedrijf heeft in ieder geval sneller gereageerd op verandering dan bijvoorbeeld Nokia – ooit de grootste in mobiele telefoons, nu een speler aan de zijlijn. Blijf dus alert, houd regelmatig marktonderzoek en kijk altijd uit naar innovaties en nieuwe mogelijkheden. Laat verandering geen bedreiging zijn, maar een kans.

Chapter 1

Tip 2. Voorkom mismanagement

Eigenlijk is het niet op tijd mee veranderen met de markt al een vorm van mismanagement. Iedereen maakt fouten (zelfs Bill Gates ging twee keer failliet voor hij Microsoft oprichtte), maar de angst om fouten te maken is wellicht de grootste fout. Wanbeleid voorkomt u door u te omringen met experts. Weet u het zelf niet? Ga dan niet af op uw gevoel, maar zoek een oplossing die met cijfers onderbouwd kan worden. Marktonderzoekers en analisten kunnen u erbij van dienst zijn.

Chapter 1

Tip 3. Zorg voor financieel inzicht

Vraag een curator naar de reden waarom veel bedrijven failliet gaan en het antwoord is vaak: slecht financieel inzicht. Factureren, btw bijhouden, nagaan of klanten op tijd betalen – het is voor de meeste ondernemers geen hobby. Toch is het ongelooflijk belangrijk. Hoe platvloers het ook klinkt, uiteindelijk werkt u toch… voor geld. Als u zelf uw administratie niet goed wilt of kunt bijhouden, laat een administratiekantoor het dan doen. En schakel op tijd een incassobureau in als uw klanten niet betalen. Dat kost geld, maar kost failliet gaan door het niet hebben van financieel inzicht uiteindelijk niet veel meer?

Chapter 1

Tip 4. Houd een goede balans in uw werkkapitaal

Banken staan niet langer te springen om u krediet te verlenen, zeker niet als ze merken dat u problemen met uw cashflow heeft. Die problemen kunt u dus maar beter voorkomen. Dat doet u met goed werkkapitaalmanagement. Heeft u teveel werkkapitaal, dan zit uw vermogen vast in uitstaande orders of voorraden. Heeft u te weinig werkkapitaal, dan kunt u zelf niet aan uw betalingsverplichtingen voldoen. Er zijn specialisten die de voor uw bedrijf perfecte balans kunnen realiseren. 

Chapter 1

Tip 5. Weet met wie u zakendoet

Als een klant failliet gaat, merkt u dat direct in uw omzet - zeker als het een grote klant is. In het uiterste geval kan het zelfs uw eigen faillissement betekenen. Laat u daarom niet verrassen en zorg ervoor dat u weet met wie u zakendoet. U kunt hiervoor een credit check laten uitvoeren door gespecialiseerde bedrijven. Blijf daarnaast een warme band met klanten nastreven, maar houd de financiën altijd gescheiden. Als een klant niet (op tijd) betaalt, is het simpelweg zaak er direct bij te zijn. Dat kan door uw debiteurenbeleid te automatiseren, maar ook door een extern bedrijf in te huren. Het incasseren van facturen wordt daardoor wat ‘neutraler’ en straalt minder direct op uw bedrijf af. U jaagt de klant immers zelf niet na - dat doet ‘het bureau’.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Trends in risicomanagement

De laatste trends rondom risicomanagement voor bedrijven

9 tekenen van naderend faillissement

Voorkom een faillissement van uw bedrijf

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.