5 tips: samenwerking tussen de debiteurenbeheerder en de verkoper verbeteren

3 Min
26/07/2023

De samenwerking tussen de debiteurenbeheerder en de verkoper gaat niet bij elk bedrijf even soepel. Alhoewel deze samenwerking het bedrijfsproces een stuk efficiënter kan laten verlopen. In deze blog leest u 5 tips om de samenwerking tussen deze afdelingen te verbeteren. 

Chapter 1

1. Spreek dezelfde taal en luister naar elkaar

Verkopers zijn andere mensen dan debiteurenbeheerders. Soms lijkt het zelfs of we een compleet andere taal spreken. Luister daarom actief naar de werkelijke zakelijke behoeften van de ander. Leef u in in de wereld van een verkoper. Ken hun doelen en zorg dat uw doelen daarbij aansluiten. Te vaak lijkt het of debiteurenbeheerders en verkopers bij compleet andere bedrijven werken. Debiteurenbeheerders bij ‘het glas is half leeg B.V.’ en verkopers bij ‘het glas is half vol B.V.’

Chapter 1

2. Denk in kansen en oplossingen

Debiteurenbeheerders hebben als voornaamste doel om risico’s te beperken. Besef dat zaken doen nu eenmaal een bepaalde mate van risico’s nemen met zich mee brengt. Het is uw taak om te zorgen dat de risico’s verantwoord zijn, niet om kansen te elimineren. Zorg dat u de verkoper ondersteunt en niet tegenwerkt. Besef wel dat een ‘nee’ een ‘nee’ blijft.

Chapter 1

3. Wees krachtig

Verkopers zijn vaak krachtige persoonlijkheden met een rappe tong. Over het algemeen staan debiteurenbeheerders niet zo bekend. Probeer een krachtig uitstraling te hebben, schrik niet van een hand op uw schouder of een priemende blik. U bent een serieuze gesprekspartner, gedraag u daarnaar. Debiteurenbeheer is uw expertise; wees hier leidend in.

Chapter 1

4. Communiceer positief nieuws

De bijna afgeboekte vordering die toch binnen is gekomen, de relatie waar gewoon op rekening geleverd kan worden, de afwijzing om op krediet te leveren die terecht bleek omdat het bedrijf uiteindelijk toch failliet ging… Deel uw successen, promoot uzelf en wees trots op uw vak!

Chapter 1

5. Check kredietwaardigheid van salesleads

Te vaak wordt de kredietwaardigheid van potentiële klanten te laat of niet gecheckt. Op het moment dat een verkoper al veel energie in het opbouwen van de relatie heeft gestoken, blijkt het financieel toch onverantwoord te zijn om zaken te doen op rekening en wordt zijn onderhandelingspositie gefrustreerd. Zorg dat u eerder in dit traject betrokken wordt. Als u gegevens over de kredietwaardigheid van leads aanlevert, is dit zowel voor u als de verkoper een zorg minder.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

B2B e-commerce gamechanger

Mis geen omzet meer in het weekend en in de avonduren.

Is uw bedrijf financieel gezond?

5 kengetallen die impact hebben op uw kredietwaardigheid.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.