9 partijen die kijken naar uw jaarrekening

Externe partijen die meer willen weten over de gezondheid van uw bedrijf zullen vaak naar de jaarrekening kijken. Welke organisaties zijn dit precies?

Uw jaarrekening vertelt u meer over de gezondheid van uw onderneming. Interessant voor u als directeur of voor uw medewerkers. Maar er zijn ook externe partijen die uw cijfers graag grondiger bekijken. Welke verschillende partijen willen graag uw jaarrekening lezen?

Chapter 1

Niet elk bedrijf is verplicht een jaarrekening te deponeren

Afhankelijk van de grootte en rechtsvorm moeten rechtspersonen ieder boekjaar een jaarrekening deponeren bij de Kamer van Koophandel. Wanneer u zich niet aan de regels houdt, riskeert u een boete. Bovendien heeft het niet deponeren van jaarcijfers negatieve gevolgen voor de credit rating bij bedrijfsinformatiespecialisten. Maar niet elke organisatie is verplicht. Lees hier meer informatie over het deponeren van uw jaarrekening. Ons advies is altijd uw jaarrekening te deponeren.

Maar wie kijken er dan vervolgens naar uw jaarcijfers?

Chapter 1

Deze partijen lezen uw jaarrekening

De volgende partijen hebben wel oor naar uw jaarrekening:
1.    Banken en kredietverstrekkers willen weten hoe goed hun klanten het doen. Op basis van uw financiële situatie zullen ze oordelen over eventuele (bijkomende) kredieten.

2.    Investeerders inspecteren bedrijven grondig voordat ze hun geld op uw bedrijf inzetten. Zij willen uiteraard weten of hun investering ook wat zal opleveren.

3.    Aandeelhouders willen hun investering opvolgen, checken of het bedrijf nog op koers vaart, een uitstapmoment inschatten of extra investeren. Ook willen zij weten of ze hun geld goed belegd hebben.

4.    Leveranciers hebben er alle belang bij dat hun facturen betaald worden. Als een grote rekening onbetaald blijft, dan kunnen ze namelijk zelf in de problemen komen. Ook deze partij heeft dus interesse in uw jaarcijfers. 

5.    Klanten willen betrouwbare en rendabele leveranciers. Zo zijn ze verzekerd van correcte leveringen en continuïteit in de handelsrelatie. Als een financieel wankele leverancier geen aankopen meer kan doen, dan kan de productie achterop komen. En dat brengt dan weer leveringen in gevaar.

6.    Concurrenten zijn benieuwd hoe de andere spelers het in de markt doen.

7.    Medewerkers en sollicitanten leren meer over de gezondheidstoestand van hun (toekomstige) werkgever. Het helpt hen bij hun beslissingen over hun verdere carrière. Kiezen zij voor een stabiele onderneming of voor een bedrijf dat minder goed scoort op het gebied van kredietwaardigheid? Daarnaast kan de jaarrekening voor medewerkers ook interessant zijn om te beslissen over een eventuele aankoop van aandelen.

8.    Belangengroepen volgen (met name grotere) bedrijven nauwlettend. Investeren ze echt in duurzame projecten zoals ze beloofd hebben? Bieden ze ook financiële transparantie?

9.    De belastingdienst. Niet onbelangrijk. Ook de belasting wil inzage in uw jaarcijfers wanneer u aangifte doet. 

Chapter 1

Gebruik uw jaarcijfers als marketingtool

Nu er zoveel ogen op uw jaarrekening gericht zijn, waarom maakt u er geen marketingtool van? De tijd van een saai verslag van uw cijfers is echt voorbij. Een goed verslag leidt uiteindelijk tot positieve financiële PR en meer vertrouwen vanuit de markt. Zorg daarom dat niet alleen uw financiële afdeling betrokken is, maar ook dat uw marketingcollega’s meedenken in het ‘vermarkten’ van uw jaarverslag.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Zakendoen: wat moet u weten?

Alles wat u moet weten op het gebied van zakendoen

De jaarrekening lezen voor dummies

Wordt expert in het lezen van jaarrekeningen

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.