Wat is creditmanagement en waarom is het belangrijk?

Kom meer te weten over creditmanagement. Wat is het? Waarom is het belangrijk? En wat heb je aan creditmanagement?

Creditmanagement is een begrip dat in theorie welbekend is, maar in de praktijk vaak wordt nagelaten. Organisaties zullen er goed aan doen om aan actief creditmanagement te doen. Wat u er aan heeft en wat het precies is leest u hier.

Chapter 1

Wat is creditmanagement?

Creditmanagement wordt vaak als synoniem gebruikt voor de term debiteurenbeheer. Meestal maakt creditmanagement deel uit van de financiële administratie. Het is echter meer omvattend en overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar credit managers hoog in aanzien staan en een belangrijke functie voor het bedrijf vervullen. In Europa is het woord en de functie pas de afgelopen decennia in de mode gekomen en wordt nu vaak te pas en te onpas gebruikt voor functies die veel minder omvattend zijn.

Chapter 1

Wat doet creditmanagement?

Creditmanagement zorgt voor een laag debiteurensaldo en voor lage afschrijvingen op debiteuren. Daarnaast levert het een bijdrage aan een gezond werkkapitaal en voor een prettige (betaal)relatie met je klant. In de praktijk wordt de benaming creditmanagement vaak gegeven aan activiteiten, die je feitelijk moet aanduiden met debiteurenbeheer. Creditmanagement gaat verder en debiteurenbeheer moet dan ook als onderdeel van creditmanagement gezien worden.

Chapter 1

Wat heb je aan creditmanagement?

Alle functies in een organisatie zijn van belang: Sales, Productie, Logistiek, maar creditmanagement wordt veelvuldig als een niet primaire functie gezien en krijgt daardoor (te) weinig aandacht of prioriteit. In de huidige economische tijd, waarin de financiering van een onderneming dikwijls een lastige klus is, zou een hogere prioritering van creditmanagement bedrijven meer adem geven. Nog maar al te vaak zit er namelijk te veel geld vast in het debiteurensaldo. Geld dat we beter kunnen gebruiken om onze bankfinanciering in te lossen of om onze crediteuren mee te betalen.

Chapter 1

Wat is verder voor u van belang?

Veel ondernemers beschouwen een hoog debiteurensaldo als een gegeven, terwijl een actief creditmanagement beleid in de praktijk bewijst dat het saldo in veel gevallen met tientallen procenten naar beneden kan. Een actief creditmanagement beleid beperkt zich niet tot het administreren en nabellen van openstaande vorderingen, maar zal zijn invloed moeten laten gelden in tal van andere processen in de onderneming:

  • Welke afspraken maakt Sales?
  • Wat doet de kwaliteit van het product voor de “wil om te betalen” van de klant?
  • Zijn we in staat een zending tijdig tegen te houden als voorgaande bestellingen onbetaald zijn gebleven?

Met name de “strijd” tussen verkopers, die omzet willen/moeten maken en debiteurenbeheerders, die alleen maar oog hebben voor de risico’s van een debiteur, verlamt het effect van creditmanagement. Steeds meer bedrijven geven creditmanagement dan ook een andere plek in hun organisatie en zetten andere type medewerkers op die post. Geen louter administratieve medewerkers meer, maar mensen die in staat zijn klanten positief te beïnvloeden om de rekening eerder te betalen. En zo is de credit manager niet langer een passieve controleur, maar een actieve financiële accountmanager.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Handoek voor de moderne credit manager

De ultieme gids voor alle moderne credit managers

Strategisch credit management in 5 stappen

Pas eenvoudig strategisch credit management in uw bedrijf toe

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.