Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Creëer een cashflow bewuste organisatie

Cashflow is essentieel voor een onderneming om continuïteit te waarborgen. Over het algemeen focussen organisaties op omzet, maar de cashflow mag daarbij niet uit het oog verloren worden. Want zorgen dat het geld binnenkomt is minstens net zo van belang als het sluiten van de deal. Binnen veel organisaties lijkt alleen de finance afdeling betrokken te zijn bij het streven naar een goede cashflow, maar dit tij dienen we te keren om echt winstgevend te kunnen zijn. Voldoende cashflow zorgt er immers voor dat de rekeningen, de lonen en andere kortlopende verplichtingen voldaan kunnen worden. Hoe zorgt u dat de hele organisatie bewust bezig is met het verbeteren van de cashflow? 

Inzage in kredietwaardigheid en cashflow

In een eerder artikel beschreef ik al eens hoe u uw cashflow kunt verbeteren. Een onderbelicht onderwerp in dit artikel is de betrokkenheid van andere afdelingen bij de cashflow. Door de rest van de organisatie inzicht te geven in de liquiditeitspositie en prognose van de onderneming, streeft een organisatie niet naar omzet maar naar winst en waarde. Te vaak nog zien we bij organisaties een hokjesgeest. Door de commerciële afdelingen vooraf inzage te geven in de kredietwaardigheid van bepaalde klantgroepen, zorgt u enerzijds dat zij geen tijd verspillen bij klanten die hun rekeningen niet betalen. Anderzijds beperkt u het aantal wanbetalers in uw portefeuille. Wanbetaling is de grootste boosdoener voor uw cashflow. Hoe doet u dat? Lees hiervoor de ePaper finance & sales betere vrienden

Inkoopvoordeel

Niet alleen aan de verkoopkant, maar ook aan de inkoopkant kunt u zorgen voor meer cashflow betrokkenheid. Met name bij grotere bedrijven is het inkoopbeleid nog te verdeeld. Afdelingen hebben allemaal hun eigen leveranciers, terwijl sommige leveranciers dezelfde diensten aanbieden. Door hier inzicht in te krijgen, afdelingen bewust te maken van de inkoopvoordelen die misgelopen worden en wellicht zelfs beloningen uit te reiken bij inkoopvoordelen, zorgt u voor cashflow bewustzijn. 

Start vandaag nog met het in kaart brengen van alle interne stakeholders die van invloed zijn op uw liquide middelen. Creëer cashflow bewustzijn en verbeter uw inkoop-, productie en verkoopproces met als gevolg een verbetering van uw cashflow. Een eerste stap is het presenteren van de cashflow prestaties tijdens kwartaalmeetings, het delen van informatie over klanten en het in kaart brengen van alle leveranciers en inkoopvoorwaarden. 

Gelijkaardige publicaties
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf permanent geïnspireerd dankzij ...