Klantbeleving en optimalisatie

Verbreed je horizon: denk aan meer dan alleen prijs en snelheid.

Vaak laten we de prijs en snelheid van leveren leidend zijn bij het in zee gaan met een leverancier, maar is dat wel de juiste keuze. Vaak kijken mensen niet verder dan alleen deze elementen van een transactie. Maar kijk eens verder dan alleen de prijs en de snelheid van leveren. Is de leverancier wel kredietwaardig? Alleen door het stellen van deze vraag kan een hoop ellende en narigheid voorkomen worden.

Chapter 1

Check altijd de kredietwaardigheid van bedrijven

De deal is rond!!! De transactie is gesloten, we gaan met elkaar in zee. Iedereen is blij! Maar is de leverancier wel kredietwaardig? Hoe staan ze er financieel voor? Zijn er geen dubieuze handelingen of transacties bij de organisatie met wie u zaken doet. Hoe ziet de organisatie eruit? Allemaal vragen die de euforie van de deal kunnen bederven. Het is dus zaak om hier een proces te laten gelden dat, bijvoorbeeld met de juiste kredietinformatie, kan aangeven of het samenwerken met de klant of leverancier verstandig is. Door vooraf de kredietwaardigheid te checken, weet u precies met wie u zaken doet en om wel of niet een overeenkomst aan te gaan.

Chapter 1

Het complete beeld

Door een kredietrapport te gebruiken om de leveranciers te analyseren bent u niet alleen in staat om een langdurig samenwerkingsverband aan te gaan met uw leveranciers, maar weet u ook met wie u direct zaken doet. U komt erachter hoe de complete organisatiestructuur van uw leverancier eruit ziet en hoe die er financieel voor staan. Zeker in het huidige tijdperk waar we in leven is dit van levensbelang! Met andere woorden: u wordt nooit op negatieve wijze verrast met situaties rondom kredietwaardigheid die u van te voren had kunnen weten. 

Chapter 1

Meer dan alleen duurzame relaties

Duurzame relaties met uw leveranciers dragen dus ook direct bij aan een succesvolle Customer Journey en een hoge klanttevredenheid. In een gesprek, met een business partner van Nederlands grootste E-Commerce organisatie, over langdurige en duurzame leveranciersrelaties kwam naar boven dat anticipatie op de behoefte van de klant misschien het allerbelangrijkste is binnen de relatie met een klant.

Denk bijvoorbeeld aan de Corona-crisis. In het begin was de crisis onze strategie. Hoe maken wij het voor onze klanten zo prettig mogelijk om thuis te kunnen werken? Hoe langer de crisis aanhield is deze behoefte gaan verschuiven, zoals verbouwing, tuinaanleg en sporten rondom het huis. Voor ons is het belangrijk constant te weten waar klanten naar op zoek zijn en hoe ze producten selecteren. Wat kunnen we bieden en sluit dit aan bij de behoefte van de klant?

Chapter 1

De cruciale onderdelen van leveranciersrelaties

Om aan deze constant veranderende vraag van de klant te voldoen is het van cruciaal belang dat de leveranciersketen perfect aansluit bij de behoefte en vraag van de klanten. Dit zorgt voor een uitstekende klantrelatie.

Echter, net zo cruciaal, is de kredietwaardigheid van leveranciers. Kunnen deze leveren en kunnen ze dit op tijd? Het zou desastreus zijn als een leverancier niet kan leveren doordat deze niet kredietwaardig is. Het is niet alleen vervelend voor de organisatie maar met name voor de klanten.

Het checken van deze kredietwaardigheid moet ingebakken worden in het proces van het aangaan van een relatie met leveranciers. De Customer Journey en de kredietwaardig van onze leveranciers zijn dus onlosmakelijk verbonden met onze klanttevredenheid.

Het is belangrijk om de behoefte van de klant te weten, maar net zo belangrijk is om de leveranciersketen te toetsen om te zien of deze zijn afspraken kan nakomen. Zonder dit aspect is een duurzame relatie en klanttevredenheid een luchtkasteel.  

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Strategisch creditmanagement in 5 stappen

Ontdek hoe u gemakkelijk uw krediet kunt managen

Zakendoen: wat moet u weten?

De belangrijkste weetjes rondom zakendoen

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.