B2B Marketing
Terug naar overzicht
blog

Bedrijfsgegevens gebruiken en toch faillissementen tegenkomen?

Een van mijn klanten heeft een montagebedrijf met 12 werknemers in dienst. De zaken gaan goed, ook al worden er wel eens afboekingen gedaan omdat een klant failliet gaat. Gek, als je weet dat het bedrijf op elk moment  van de dag beroep kan doen op onze bedrijfsgegevens. De directeur houdt echter graag zelf de touwtjes in handen als het op klantacceptatie aankomt. Maar omdat hij vaak onderweg is en niet altijd de tijd heeft om een grondige analyse te maken, worden blijkbaar niet alle klanten gecontroleerd. Een dure fout, die de directeur vandaag kan opvangen dankzij onze nieuwe mobielvriendelijke  beslismodellen.

Controle over klantacceptatie

Toen ik de directeur sprak, begreep ik dat hij de credit checks niet wilde overlaten aan zijn medewerkers. Vooral omdat ze daar niet voldoende voor opgeleid zijn. Hij houdt graag zelf de controle. Toch neemt hij niet altijd de moeite om al zijn (nieuwe) klanten te checken omdat hij veel onderweg is. Hij zit vaak in de auto en dan heeft hij weinig tijd om bedrijfsrapportjes door te nemen. Bovendien werkt hij veel met zijn smartphone, zijn steun en toeverlaat. Maar ook dat is niet handig om uitgebreide bedrijfsrapporten te lezen. Als hij dan al eens een controle deed, dan kwam hij meestal ook niet verder dan de eerste pagina.

Automatisering van klantacceptatie

Ik vond het behoorlijk jammer dat mijn klant over actuele bedrijfsinformatie beschikt om risico’s op wanbetaling in te schatten, maar die niet op de juiste manier gebruikte. Daarom wees ik hem op een nieuwe service die we hebben ontwikkeld: het Graydon Decision Model. Ik wist dat dit voor hem een ideale oplossing kon zijn. Het beslismodel is onder andere ontwikkeld voor professionals die hun klanten wel willen checken, maar die er eigenlijk te weinig tijd voor hebben. Professionals die snel willen handelen en geen volledige bedrijfsrapporten willen ontleden.

Beslisboom

Het beslismodel is een applicatie waarmee ondernemingen hun beleid voor klantacceptatie kunnen vertalen naar een afgebakende set business rules. Op basis van die regels geeft de applicatie antwoord op de vraag of het binnen de bedrijfsprocessen past om zaken te doen met bepaalde klanten of niet. Is de onderneming actief of niet? Staat de orderwaarde in verhouding tot de kredietlimiet? Doorstaat de (potentiële) klant de test, dan gaat hij automatisch door naar de volgende checkpoints in de beslisboom. Denk bijvoorbeeld aan de PD-rating, die de kans op wanbetaling uitdrukt of het checkpoint ‘betaalgedrag’. Uiteindelijk kunnen er drie mogelijkheden uitrollen: accepteren, afwijzen of doorverwijzen voor verder onderzoek (en pas dan komt er mogelijk weer extra werk van de directeur aan te pas).

Gebruiksvriendelijke manier om klanten te checken

Wat mijn klant vooral interesseerde was de laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier om klanten te checken op zijn smartphone. Het Graydon Decision Model is mobielvriendelijk, zodat hij ook onderweg snel zijn klanten kan checken voor hij er binnenstapt.

De uitkomsten van de checks zijn compact en overzichtelijk en indien nodig kan hij op bepaalde topics verder inzoemen. Bovendien zijn de resultaten gemakkelijk op te slaan in pdf en eenvoudig te delen met de backoffice. Zo blijft zijn administratie ook altijd op orde.

De directeur overweegt zelfs om ook andere medewerkers checks te laten uitvoeren. Alles is immers geautomatiseerd op basis van afspraken en gegevens die hij belangrijk vindt bij klantacceptatie, dus is de kans op fouten nihil. Geen interpretatie, maar simpele harde feiten. We hebben voorlopig gekozen voor een best practice model dat we enigszins hebben aangepast aan zijn wensen. Binnenkort gaan we dat samen evalueren. Want ook dat is prettig aan het beslismodel: het laat je toe om de regels aan te passen en je acceptatiebeleid op elk moment bij te sturen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over beslismodellen? Download dan het ePaper:

Beslismodellen luiden nieuw tijdperk in bij klantacceptatie

Of u mag mij ook altijd bellen of e-mailen, dan bekijken we samen hoe het Graydon Decision Model uw acceptatiebeleid naar een hoger niveau kan tillen. U bereikt mij op 020-5679520 en s.verhulst@graydon.nl.

Gelijkaardige publicaties