Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Nederlandse bedrijven betaalden nog nooit zo stipt

Graydon barometer betaalgedrag: facturen worden gemiddeld na 43,4 dagen voldaan

Het betaalgedrag in het Nederlandse bedrijfsleven was nooit eerder zo goed als in het eerste kwartaal van 2015. Dat blijkt uit de barometer betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Gemiddeld werden facturen na 43,4 dagen betaald. Dat is het laagste cijfer sinds het begin van de metingen in 2002. De oorzaken van het verbeterde betaalgedrag zijn volgens Graydon de heropleving van het ondernemersvertrouwen en het toenemende belang van een goed credit management. 

Frans van den Heuvel, specialist Research & Learning: “Het betaalgedrag in de Nederlandse bedrijfswereld heeft er ooit anders uit gezien. In het tweede kwartaal van 2009, in volle crisis dus, lag het aantal dagen voordat er betaald werd op bijna 48 (zie onderstaande grafiek). In 2003 duurde het zelfs gemiddeld vaak 50 dagen of meer alvorens facturen voldaan werden. De oorzaken voor de huidige verbetering zijn dubbel. Enerzijds speelt zeker de verbeterde conjunctuur een rol. Deze zorgt ervoor dat ondernemers meer vertrouwen hebben en daardoor hun beschikbare liquiditeiten sneller laten rollen. Anderzijds zijn bedrijven kennelijk steeds beter in staat om, middels een goed credit management, betalingen eerder binnen te krijgen.”

Betaalgedrag Nederlandse bedrijven

Zakelijke dienstverlening betaalt het beste

Uit de barometer van Graydon blijkt dat de sector van de zakelijke dienstverlening het beste betaalt. Op de tweede plaats staat de sector land, tuin, bos en visserij en op de derde plaats IT & Telecom. De sectoren waar het minst snel betaald wordt, zijn de overheid en semi-overheid, de chemie en farmacie en de grafische en papiersector. 

Volgens Graydon is de verbetering van het betaalgedrag een goede zaak voor de Nederlandse economie. Al waarschuwt van den Heuvel voor overdreven optimisme. “43 dagen wachten op je geld blijft in de meeste gevallen een stuk langer dan met de klant is overeengekomen. We kunnen niet genoeg benadrukken dat het verlagen van het betaalgedrag essentieel is voor een financieel gezonde onderneming. Voldoende liquiditeiten blijven belangrijk voor een goede cashflow en dus voor investeringen in de toekomst.” 

Gelijkaardige publicaties