11 crowdfunding tips voor de startende ondernemer

3 Min
28/08/2023

Voor startende ondernemers is crowdfunding een populair alternatief voor een lening bij de bank. Toch is het niet eenvoudig om voor elk project genoeg financiering te verzamelen als u continu blijft aankloppen bij uw fans, vrienden en familie. Het crowdfundingplatform Kickstarter geeft 11 tips voor de startende ondernemer.

Chapter 1

11 tips die u een heel eind op weg helpen om uw crowdfundingproject te lanceren:

  1. Houd er rekening mee dat enkel volledige projecten in aanmerking komen voor crowdfunding. Omschrijf uw projecten nauwkeurig en aantrekkelijk voor investeerders. Ken uw doel en uw timing en toon welke verwachtingen investeerders mogen hebben wanneer ze besluiten in uw project te investeren.
     
  2. Neem de tijd! Gemiddeld werken ondernemers twee weken aan hun project plan voordat deze gelanceerd wordt. Houd uw plan specifiek, eenvoudig en gemakkelijk te herinneren. Vul alle mogelijke opties in: een zakelijke foto, biografie, korte beschrijving van uw project, enzovoorts.
     
  3. Denk goed na over het bedrag dat u wilt binnenhalen. Het bedrag wordt namelijk pas uitgekeerd wanneer het gehele bedrag gerealiseerd is. Bent u onzeker over uw slagingskansen? Zet dan lager in en begin met het binnenhalen van een kleiner bedrag.
     
  4. Voorzie uw investeerders van een interessante ‘beloning’. Vaak komen de meeste beloningen voort uit het project zelf, zoals een demo-product wanneer dit van toepassing is of bijvoorbeeld een setbezoek bij een filmopname. Projecten zonder beloning slagen in 28% van de gevallen. Maar zodra er iets wordt beloofd met een waarde van 15 dollar stijgt de slagingskans naar 45%!
     
  5. Spreek uw netwerk aan. Het zijn vaak uw familie, vrienden en ‘believers’ van het eerste uur die in uw project investeren.
     
  6. Maak een video. Het eerste wat geïnteresseerden doen, is het bekijken van een video als deze beschikbaar is. Projecten met een video hebben een hogere succesratio; 50% tegenover 30% van de projecten zonder video.
     
  7. Een leuke, persoonlijke boodschap is het meest effectief. Gebruik hiervoor zeker ook uw persoonlijke Facebook-pagina, blog, Twitter, enzovoorts. Neem de tijd om potentiële investeerders persoonlijk te benaderen.
     
  8. Zoek contact met de media; deze zoeken vaak originele projecten en ondernemers met lef. Dit geeft uw project extra media aandacht en grijpt wellicht ook de aandacht van potentiële investeerders.
     
  9. Houd ‘volgers’ op de hoogte van de ontwikkelingen binnen uw project en welke vooruitgangen u hebt geboekt.
     
  10. Kom uw afspraken na. Vergeet niet uw investeerders meteen te belonen zodra de financieringsronde is afgesloten. Hopelijk hebt u vooraf aan de verzendkosten van een eventuele beloning gedacht.
     
  11. Stop niet met communiceren nadat het project zijn financiën rond heeft. Laat het verhaal en het project verder leven in de vorm van tekst, beeld en video. Dit zal u in de toekomst ook helpen om volgende projecten succesvol te lanceren.
Op zoek naar tips om de alternatieve financier te overtuigen van uw plannen? Dat leest u in het whitepaper: Het aantrekken van alternatieve financiering

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Uw bedrijf slim financieren?

Alle mogelijkheden rondom alternatieve financiering.

Is uw bedrijf financieel gezond?

5 kengetallen die impact hebben op uw kredietwaardigheid.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.