Exporteren naar Duitsland? Dit moet u weten over de Duitse economie
Terug naar overzicht
blog

Exporteren naar Duitsland? Dit moet u weten over de Duitse economie

Ervaren ondernemers die een groot deel van hun producten en diensten in het buitenland verkopen, benadrukken hoe belangrijk het is om het land grondig te kennen. Het is noodzakelijk om van export een succes te maken. Wat moet u absoluut weten over Duitsland, de grootste markt van Europa en de belangrijkste Nederlandse klant?

Grootste economie binnen de EU

Duitsland is de grootste economie binnen de Europese Unie, met een Bruto Binnenlands Product (BBP) van 3.630,6 miljard euro. Het BBP per hoofd van de bevolking (per capita) van 44.843 (2016) euro ligt net lager dan de 47.334 euro in Nederland.

Op technologisch vlak is Duitsland de op drie na sterkste economie van de wereld, na de VS, China en Japan. Daarnaast is het ook exportland nummer 1 voor Nederlandse bedrijven.

Het grote misverstand? Omdat de Duitse markt veel gelijkenissen vertoont met de Nederlandse, denkt men er ook op dezelfde manier handel te kunnen drijven en te verkopen. Dat beeld klopt echter niet. Duitsland heeft zo haar eigen gebruiken en andere omstandigheden.

Belangrijkste afzetmarkt voor Nederlandse exporteurs

De Duitse markt met bijna 81 miljoen consumenten spreekt tot de verbeelding. In 2015 exporteerde Nederland voor 98,6 miljard euro naar Duitsland, terwijl het er voor 64,9 miljard euro uit importeerde. De nabijheid, de grootte van de markt en de koopkracht van de bevolking maken dat Duitsland de belangrijkste afzetmarkt geworden is voor Nederlandse exporteurs. 

Strenge DIN-normen en certificering

In Duitsland moet u rekening houden met de Internationale (ISO) en Europese normen (EN), en de nationale normen en reglementeringen (DIN).

Deze DINs zijn vaak streng, waardoor het voor buitenlandse bedrijven niet altijd simpel is om de stap naar Duitsland te maken. Check de normen voor uw sector, bedrijf en activiteit bij DIN

Kwaliteit en Gründlichkeit in kansrijke sectoren

De economische kracht van Duitsland schuilt in de producten die er gemaakt worden. Mensen van overal ter wereld willen ze hebben en er goed voor betalen. Denk maar aan Mercedes, BMW en Audi. Het exportsucces van zijn technologisch sterke industrie maakte van Duitsland een economische supermacht.

Het land focust op deze kansrijke sectoren:

  • Fotonica sector
  • Automotive
  • Bouwsector
  • Voedingsindustrie
  • Creatieve en culturele sector
  • Healthcare
  • Cleantech en hernieuwbare energie

De hoge eisen die Duitsers aan zichzelf stellen, gelden ook voor leveringstijden en voor goederen die geïmporteerd worden. En dat vaak voor verrassend lage prijzen. De Duitse markt is op het vlak van concurrentie en prijs/kwaliteitsverhouding buitengewoon veeleisend.

Focus op duurzaam ondernemen

Duurzaamheid (Nachhaltigkeit) wordt serieus genomen in Duitsland. De afgelopen jaren is duurzaam en ethisch ondernemen de norm geworden in de bedrijfsvoering. Ecologische, ethische en sociale overwegingen worden even sterk bekeken als economische overwegingen.

Ook 'Mitbestimming' is een woord dat u moet kennen en in de praktijk moet toepassen. Het gaat om de overtuiging dat bedrijven beter presteren als alle medewerkers gemotiveerd zijn. Beslissingen worden niet enkel top-down genomen, maar met inspraak van alle betrokkenen.

Handelsagenten en inkooporganisaties beslissen

Zo’n 30% van alle producten wordt verkocht via een handelsagent. Deze zelfstandige is vrij in activiteiten en werktijden en verkoopt producten en diensten in opdracht van ondernemingen. 

Die agent kan u helpen om toegang te krijgen tot een inkooporganisatie. Deze tussenpersonen beheersen de markt en vormen de onvermijdbare poorten naar de zeer grote ‘detailhandelsbedrijven’. Bent u zelf op zoek naar een handelsagent of wilt u meer informatie? Neem dan een kijkje op de website van deze Duitse organisatie voor handelsagenten.

Een bedrijf opstarten ter plaatse

Kunt u een groter budget vrijmaken, dan raden we u aan een eigen vestiging in Duitsland op te richten, het liefst een Gesellschaft mit beschränkter Haffnung (GmbH). Dit komt overeen met onze Nederlandse bv. Zo versterkt u de geloofwaardigheid en bewijst u uw betrokkenheid op de lange termijn. U wint meteen ook aan marktkennis, u krijgt toegang tot subsidies en u kunt lid worden van federaties en andere professionele organisaties. Een lokaal verkoopkantoor, zonder eigen administratie, kan ook een alternatief zijn.

Neem deel aan beurzen

In beurzenland nummer 1 kunt u niet om de grote beurzen heen. Zo ontmoet u de hele wereld. Denk aan de Hannover Messe, Frankfurter Buchmesse, CeBIT (IT), Medica, en Innotrans. In seminars, workshops en 'matchmaking days' ontdekt u wie wat aanbiedt onder welke voorwaarden, of uw producten en diensten gewild zijn bij welke potentiële klanten, hoe u zou kunnen opstarten en met wie u zou kunnen samenwerken. Op www.auma.de - Association of the German Trade Fair Industry - vindt u een goed overzicht van de beurzen in Duitsland.

Bron: RVO

Meer weten?

Gaat u starten met internationaal ondernemen? Wellicht is de ePaper over veilig internationaal ondernemen iets voor u. Hierin staan de grootste risico's van zakendoen over de grens én leest u hoe u de risico's tegengaat.

Download hier de ePaper

Gelijkaardige publicaties