Aanmaning
Terug naar overzicht
blog

Zuivelsector boekt miljardenomzet

Melk is goed voor elk

Met 19.000 boerenbedrijven, 1,5 miljoen koeien en een gemiddelde consumptie van 2 glazen melk per persoon per dag is Nederland een echt zuivelland te noemen. De zuivelindustrie is goed voor 44.000 voltijdbanen en een jaaromzet van zo’n 12 miljard euro. Adviesbureau Ronald Berger noemt de zuivelindustrie ‘de witte motor van de Nederlandse economie’.

Lang houdbaar

In opdracht van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) onderzochten de consultants van Ronald Berger onlangs de economische kracht van de Nederlandse zuivelsector. In het rapport ‘Lang houdbaar’ schetst het adviesbureau het beeld van een sector die in omvang groter is dan de Nederlandse auto-industrie, zelfs in tijden van crisis groei weet te realiseren en een aanzienlijke bijdrage levert aan de Nederlandse economie: een kant van de Nederlandse zuivel die volgens het adviesbureau onderbelicht is.
 

Wereldmarkt

Ondanks de economische crisis groeide de exportwaarde van de Nederlandse zuivelsector tussen 2005 en 2012 jaarlijks met gemiddeld 7%. De sector importeerde in 2012 voor 5,9 miljard euro aan producten. Wereldwijd blijft de vraag naar zuivel stijgen. En dat biedt kansen, niet alleen voor de export van zuivel, maar ook voor de export van kennis en technologie. Zeker als het melkquotum in 2015 wordt afgeschaft en boeren niet meer gebonden zijn aan een maximale hoeveelheid te produceren melk per jaar, ontstaat ruimte voor groei en vergroting van het aandeel op de internationale markt.
 

Voorsprong

De Nederlandse zuivelindustrie heeft een uitstekende uitgangspositie om internationaal kansen te pakken, concludeert adviesbureau Ronald Berger. Het hoge kennisniveau, de strategische ligging en de goede reputatie van ons land bieden de sector een grote voorsprong. Dat de exportwaarde van de Nederlandse zuivelsector nog altijd groeit, bleek eind vorige week, toen FrieslandCampina haar halfjaarcijfers bekendmaakte. Ondanks achterblijvende consumentenbestedingen in Europa wist Nederlands grootste zuivelproducent in het eerste halfjaar van 2013 maar liefst 17% meer winst en een omzetgroei van 8,5% te realiseren.

Gelijkaardige publicaties