Innoveren
Terug naar overzicht
blog

FD Gazelle Interfood: Lokale medewerkers op cruciale posities

Interfood, distributeur van zuivelproducten met het hoofdkantoor in Eindhoven en 15 dochterbedrijven wereldwijd, is een stil succes, zo lijkt het. Want wie kent deze onderneming, die in 1970 werd opgericht als exporteur van gecondenseerde melk en kalvermelk-vervangers naar Italië en Griekenland? Vandaag behoort Interfood bij de wereldtop van zuiveldistributeurs, ze is actief op alle continenten en heeft een omzet van ruim een miljard euro. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van Interfood.

Interfood is de laatste jaren sterk gegroeid door de focus op emerging markets, zegt Jeroen van den Heuvel, CEO bij Interfood: ‘Latijns-Amerika, Azië en Afrika zijn belangrijke groeigebieden voor ons. We zijn meegelift op de mondiale voedselgroei, met name de afgelopen vijf jaar. Neem de toegenomen vraag naar melkpoeder in China. Wat belangrijk is voor ons succes, is dat we de juiste structuren en de juiste mensen op de diverse continenten hebben zodat we onze zuivelproducten goed en snel kunnen verhandelen.

Onder de juiste mensen verstaan wij dat we in onze kantoren op belangrijke posities, zoals die van de commerçanten, zoveel mogelijk lokale mensen hebben. Dat vinden we belangrijk omdat we een sterke binding met de cultuur van een land nastreven. Dat we de eetgewoonten en het gebruik van zuivel kennen. Daarnaast zorgen onze voedseltechnologen voor de juiste kennis van de productieprocessen van onze klanten en leveranciers, waardoor we met advies toegevoegde waarde bieden aan de keten. Die focus heeft ons een bovengemiddelde groei opgeleverd.’ 

Mondiale marktontwikkelingen

Op vier cruciale posities, in Miami, Singapore, Warschau en in Nederland, Bladel, heeft Interfood kantoren met afdelingen finance, logistics en trade. Hier worden zuivelproducten in- en doorverkocht, worden logistieke documenten opgesteld en hier worden ook currency-issue’s rond valuta, betaaltermijnen en kredietverzekeringen afgewikkeld. Daarnaast houdt Interfood zich in een eigen lab bezig met research & development, waarbij we zuivelproducten testen en ontwikkelen. Wat is de belangrijkste succesfactor van Interfood? Van den Heuvel: ‘Ik denk dat het onze mentaliteit is. Het klinkt als een cliché, maar we zijn erg klantgericht, daarin maken we het verschil met de concurrent. En verder zijn we door onze aanwezigheid op belangrijke locaties in staat om in een vroeg stadium mondiale marktontwikkelingen waar te nemen. We zijn een platte organisatie zonder veel overhead en we hebben vijfenveertig jaar ervaring met zuivelproducten, met veel medewerkers die hier al jaren werken en dus de zuivelmarkt uit en te na kennen. Ik denk dat dat ook belangrijk is voor ons succes.’

‘We streven een sterke binding met de cultuur van een land na’

Van weinig naar duizend

De markt in Europa is inmiddels vrijwel volledig geconsolideerd: ‘Maar in Afrika en in Azië ontmoeten we wekelijks nog nieuwe klanten,’ zegt Van den Heuvel. ‘Vijf jaar geleden zijn we gestart met een kantoor in Singapore met één fte, nu werken we daar met 25 medewerkers en we hebben een klantenlijst opgebouwd van vijftig naar ongeveer duizend. Interfood is geen bedrijf dat zich richt op spot deals, we gaan voor een langetermijnrelatie. Het mag duidelijk zijn dat betrouwbaarheid een belangrijke kernwaarde is in onze strategie. We komen onze contracten altijd na. Als er eens een issue is met de kwaliteit van een product, dan sturen we een technoloog of iemand van logistiek naar de locatie om te zien hoe we het probleem samen met de leverancier kunnen oplossen.’

‘We komen onze contracten altijd na’

Cross-selling

De komende jaren zal Interfood haar portofolio uitbreiden: ‘We nemen zetmeel, eiwitten, proteïnen erbij, omdat klanten steeds vaker vragen om cross-selling. En intern gaan we ons nog meer bezighouden met het groepsbelang van Interfood. Dat programma noemen we group above office: een deal moet niet voor het afzonderlijke kantoor, maar voor de continuïteit van de hele groep zoveel mogelijk opleveren.’

Karakteristiek

Interfood levert wereldwijd zuivelproducten en bijbehorende diensten aan de zuivelindustrie voor verschillende toepassingen, zoals verse melkproducten en dranken, yoghurt, desserts en kaas. Ook de voedingsmiddelenindustrie neemt producten af bij Interfood voor elke toepassing waarin zuivelgrondstoffen en ingrediënten worden gebruikt. Bijvoorbeeld ijs, dranken, chocolade, (banket) bakkerij en zoetwaren. Vanaf haar oprichting in 1970 is Interfood uitgegroeid tot een multinational met 15 kantoren verspreid over alle continenten. De Interfood Groep is een van de leidende mondiale zuivelleveranciers, met een distributie van ruim 675.000 MT aan zuivelproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Eindhoven. Bij Interfood werken ruim 200 mensen. In 2012 bedroeg de omzet € 1.026.690.000,- In 2013 was dat € 1.197.933.000,-. Interfood is drie keer genomineerd als FD Gazelle.

Kijk hier voor de volledige lijst van FD Gazellen 2014

Gelijkaardige publicaties