Risico-marketing
Terug naar overzicht
blog

Wat maakt van ondernemers succesvolle ondernemers?

Ondernemerschap moet voor een deel in u zitten. U moet bijvoorbeeld financieel risico durven lopen, want niemand geeft u maandelijks een vast salaris met bijbehorende pensioenbijdrage. Toch is ondernemerschap voor een deel ook te leren. Het blijkt namelijk dat succesvolle ondernemers een aantal zaken met elkaar gemeen hebben. En dus: wat maakt van ondernemers succesvolle ondernemers?

Mentaliteit van succesvolle ondernemers

Ondernemers blijken doeners te zijn. Natuurlijk is een plan en een doel belangrijk, maar wie een plan tot op de laatste punten en komma´s blijft perfectioneren, is uiteindelijk geen ondernemer. Dat is een plannenschrijver. 

  • Stel niets uit. Waarom zou u morgen doen wat u vandaag kunt doen? Alles wat van uw takenlijst verdwijnt, geeft lucht en de tijd en vrijheid om u op andere dingen te richten. Voer taken dus zoveel mogelijk direct uit. Of besteed ze uit?
  • Leer van fouten. Het zal allemaal niet vlekkeloos verlopen. Verwijt uzelf niets en geef zeker een ander niet de schuld. Bedenk alleen wat u ervan kunt leren en hoe u het een tweede keer beter kunt doen. Misschien leidt het zelfs tot nieuwe ideeën en inzichten?
  • Durf te vragen. Misschien denkt u alles alleen te kunnen, maar niemand is een allesweter. Internet en Google bieden vaak uitkomst, maar durf daarnaast ook experts, relaties, vrienden en familie om hulp en raad te vragen. Ook dat leidt al snel tot nieuwe ideeën en inzichten.
  • Blijf altijd zakelijk. Niet iedere klant is even vriendelijk, maar iedere klant is wél een klant. Ze ‘zeuren’ dus nooit en ze zijn ook nooit ‘lastig’. Maar misschien kunt u ze wel meer laten betalen naarmate de eisen onredelijk worden of zich opstapelen? 
  • Be good and tell it. Bescheidenheid siert dan wel de mens – dat geldt niet voor de ondernemer. Vertel de wereld wat u als ondernemer heeft bereikt en gepresteerd, want daarmee bewijst u dat u goed bent in ondernemen. Maak wat u heeft bereikt ook zo concreet mogelijk.
  • Grijp kansen. Krijgt u de vraag een presentatie te houden? Bij te dragen aan de ideeën van een andere ondernemer? Te investeren in een startup? Het een leidt tot het ander - en ‘nee’ zeggen leidt tot niets. Denk dus goed na voor u iets weigert en grijp kansen die u krijgt aangeboden.
  • Stap uit uw comfortzone. Onderzoek toont aan dat het durven nemen van risico’s de belangrijkste succesfactor voor ondernemerschap is. Blijf dus niet in uw veilige comfortzone maar probeer, experimenteer, test en beproef. Durf nieuwe dingen te doen.
  • Blijf flexibel. Lopen zaken anders dan u dacht? Dan moet u meebewegen en flexibel zijn. Laat u uitdagen door met ondernemers of andere professionals in uw omgeving te sparren. Zij stellen vaak kritische vragen waarmee u uw werkwijze of strategie kunt aanpassen.

Onderneem efficiënt

Naast de juiste mentaliteit, kennis en eigenschappen is nog iets van belang: efficiënt werken. Ga maar na: hoe lager uw kosten, hoe minder omzet u hoeft te draaien om winst te maken. Vaak zijn personeelskosten (en uw eigen salaris) de hoogste kostenposten. Hoe productiever u en uw eventuele werknemers zijn, hoe meer u dus uit de uren haalt en hoe minder ze relatief kosten. Ondernemers die hun tijd niet strak budgetteren en niet inzien wat het belang van (het efficiënt omgaan met) tijd is, zullen het niet redden. Schat werkuren dus op waarde - en haal eruit wat erin zit. 

Ken uw klant

We zouden het haast vergeten, maar uiteindelijk werkt u voor uw klanten. Succesvolle ondernemers kennen hun klanten dan ook door en door. Ze weten hoe ze zich van hun concurrenten kunnen onderscheiden en hoe ze hun klanten passend kunnen bedienen. Niet alleen met de juiste producten, maar ook met de juiste klantvoorwaarden, distributiekanalen en klantenservice. Kopen hun klanten het liefst in een webwinkel en vinden ze een levertijd van een week acceptabel? Dan krijgen ze dat. Willen ze direct geleverd krijgen? Ook goed. Houd dus focus op wat u doet – en doe die dingen goed (of liever nog: uitstekend). Uiteraard kunt u altijd bij Graydon terecht voor informatie over klanten en mogelijke prospects, maar ook voor informatie over hoe u bijvoorbeeld big data voor uw marketingactiviteiten in kunt zetten om uw klanten beter te leren kennen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over wat ondernemers succesvol maakt? Lees dan ook dit artikel over ondernemers met lef en dit artikel over de karaktereigenschappen van succesvolle ondernemers. 
 

Gelijkaardige publicaties