Drie tips voor een gedegen cashflow forecast
Terug naar overzicht
blog

Grootste omzetgroei bij kleine bouwbedrijven

Het gaat goed met de bouwsector wat betreft omzetgroei. Ook in het tweede kwartaal van 2017 is de omzet in de bouwsector gestegen met 6,3 procent. Dit betekent dat de bouwsector al elf kwartalen een stijgende lijn laat zien in omzet, meldt het CBS in de Kwartaalmonitor bouw.

De groei is vooral te danken aan de stijgende vraag naar woningen. In de utiliteitsbouw is de vraag vooral groot aan de kant van de industrie, bijvoorbeeld de bouw van distributiecentra. 

Kleine bouwbedrijven hebben de sterkste groei

De kleine bouwbedrijven met maximaal 10 man personeel hebben de sterkste groei doorgemaakt in de afgelopen 3 kwartalen. De omzet van deze bedrijven groeide namelijk met 9,3 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. 

2e Plaats voor de middelgrote bedrijven

Ook middelgrote bouwbedrijven hebben een omzetgroei doorgemaakt en staan dus op de 2e plaats in dit rijtje. Middelgrote bouwbedrijven hebben tussen de 10 en 100 werkzame personen en hebben een omzetgroei van 8,7 procent gerealiseerd. De grote bedrijven hadden daarentegen een omzetgroei van maar 2,2 procent. 

Werkgelegenheid in de bouw neemt toe

Naast de omzetgroei, is er ook een groei in werkgelegenheid. Hierdoor worstelt de bouw met personeelstekort. Het CBS spreekt van de grootste stijging van banen in de bouw in jaren. Het aantal zzp'ers groeit het sterkst, dit aantal is in 10 jaar tijd gestegen van 34 procent naar 42 procent. Zelfstandig ondernemen is op dit moment vaak het aantrekkelijkst.

Rapport Data Insights Bouw 2017

In ons rapport ‘Graydon Data Insights Bouw 2017’ hebben we de bouwsector in kaart gebracht. Dit hebben we gedaan aan de hand van diepte-interviews met bestuurders van de grotere bouwbedrijven in Nederland en onze eigen Graydon-data over de sector. In het rapport komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals de (financiële) gezondheid, de belangrijkste trends en de rol van data in de sector.

De bouwsector in 2018

Hoewel, volgens ons rapport, de focus komende jaren ligt op marge in plaats van groei, is groei echter wel gewenst bij bouwbedrijven als gevolg van succesvolle nieuwe producten en/of diensten. Denk aan het uitbreiden van diensten door bijvoorbeeld onderhoud of energievoorziening, of het opzetten van een volledige ontwikkeltak waarmee een bouwbedrijf al eerder bij het bouwproces betrokken is. Ook data wordt steeds belangrijker. Het helpt de sector op weg naar een slimmere manier van werken. Denk daarbij aan zaken als het inzichtelijk maken en reduceren van faalkosten of het efficiënter inzetten van personeel en materiaal op de bouwplaats.

Gelijkaardige publicaties