Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Ondernemen: aangeleerd of aangeboren?

“Iedereen kan ondernemer zijn,” zei koningin Maxima in een artikel over microkredieten. Maar hoewel iedereen een bedrijf kan inschrijven bij de Kamer van Koophandel, wordt lang niet elke onderneming een succes. Kunnen we allemaal ondernemer zijn, of heb je ondernemersgenen nodig?

Ondernemersgenen

Volgens de Kamer van Koophandel vereist snelle groei goede ondernemersgenen. In een ‘zo doe je dat’-special komen de tien benodigde eigenschappen aan bod: snelle groeiers hebben een visie, houden van aanpakken, zijn ambitieus en creatief, zoeken hun grenzen op, hebben een ijzeren doorzettingsvermogen, zijn netwerkers, kennen hun zwakke punten, durven risico’s te nemen, zijn goede personeelsmanagers en stralen zekerheid en zelfvertrouwen uit. Wie deze genen bezit, beschikt volgens de KvK over een raketaandrijving: niets staat hen een snelle groei in de weg. Voor wie groei geen tweede natuur is, kan volgens het artikel een groeistrategie met hard werken, goede begeleiding en training uitkomst bieden.

Het overleven van de startjaren

Is hard werken, de juiste houding en voldoende ambitie genoeg om succesvol te kunnen ondernemen, als je niet van nature over ondernemerskwaliteiten als lef, creativiteit en doorzettingsvermogen beschikt? Hierover zijn de meningen verdeeld. Eerder schreef ik dat van de ondernemers die in 2009 waren gestart, drie op de vier de startjaren hebben overleefd. Indrukwekkend, hoewel dit anderzijds ook betekent dat 25% is gesneuveld. Waren de plannen te ambitieus, zijn de starters het zoveelste slachtoffer geworden van de crisis of ontbrak het de ondernemers aan de juiste genen?

Eigenschappen snelle groeiers

We kunnen de vraag ook omdraaien: wat kenmerkt een snelle groeier? In 2008 deed het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) onderzoek naar de verschillen tussen FD Gazellen en ‘doorsnee’ Nederlandse ondernemingen. Het onderzoekscentrum zette de persoonlijke kenmerken van de succesvolle ondernemer op een rij: ondernemers van snelgroeiende bedrijven zijn gemiddeld relatief jong, zeer hoog opgeleid en hebben ervaring als ondernemer. Volgens het onderzoek suggereert deze bevinding dat het aantal snelgroeiende bedrijven kan toenemen door meer studenten ertoe te bewegen om ondernemer te worden. Zo beschouwd zijn ondernemersvaardigheden wellicht (deels) aangeboren, maar valt er ook een hoop te leren. 

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties