Adecco & Graydon, een succesverhaal

Adecco

De commerciële meerwaarde van financiële informatie: Graydon volgens Adecco.
 

Graydon at work

Jocelyne Vandecauter, sinds 2004 creditmanager bij Adecco België, vertelt over de interne werking van een succesvolle HR-dienstverlener. Degelijke credit checks bieden er niet alleen een financiële meerwaarde, maar ook een commerciële plus.

Het uitgebreide klantenbestand van een HR-dienstverlener

Jocelyne werkt sinds 1999 op de dienst credit & collection (accounts receivable) van Adecco. Momenteel is ze er creditmanager over een zeskoppig team van deskundige anciens.

“Mijn team heeft 2 grote verantwoordelijkheden: credit checks van bedrijven uitvoeren en achteraf de openstaande facturen opvolgen tot het moment van betaling. Met ongeveer 5.000 actieve klanten in alle mogelijke sectoren, van retail en logistiek tot horeca en transport, is dat een hele klus. Een klus die dankzij de diensten van Graydon veel gemakkelijker wordt.”

“Werkkapitaal is voor ons van levensbelang. Wij financieren in principe wekelijks het loon van onze uitzendkrachten, tot de klant de facturen betaalt.”

Het belang van credit checks in de dagelijkse werking

“We willen vermijden dat onze kantoren tijd verliezen door klanten achterna te zitten waar we uiteindelijk niet mee in zee willen of kunnen gaan. Elke salespersoon bij Adecco heeft een login om zelf een Graydon-rapport aan te vragen vooraleer gevolg te geven aan een prospect. Voordat iemand een offerte uitstuurt, moet die verplicht een rapport van Graydon toevoegen.”

“Samen met de sales maken wij de afweging op basis van de info uit het Graydon-rapport en de mogelijke samenwerkingsvolumes. De rapporten bevatten echt een goudmijn aan informatie, die onze salesmensen tijdens de onderhandelingsfase kunnen gebruiken. We krijgen de budgetten voor uitzendarbeid te zien, naast de kredietlimieten, enzovoort. Op basis daarvan kunnen wij zeer gedetailleerde en waterdichte offertes aanbieden.”

“Op de kredietafdeling behandelen wij gemiddeld 1.000 klanten per persoon. Een deel daarvan automatiseren, is dus wel een must.”

“Elke klant is uniek. Zo moest onlangs een Nederlands bedrijf met een nieuwe Belgische representatie werken met een borgstelling. Daar gingen zij niet mee akkoord. Op basis van de cijfers van de moedermaatschappij konden we dan toch een overeenkomst sluiten met een proefperiode van drie maanden en eventuele bijkomende garanties. Op die manier denken wij op de credit-dienst dagelijks op een commerciële manier mee met onze salescollega’s.”

Adecco & Graydon, een succesverhaal

Kantoren en credit-afdeling zijn fans van de Graydon Insights applicatie

“Wij waren vroeger al klant bij Graydon, maar sinds september 2020 werden we overtuigd door Graydon Insights. Het is echt een gebruiksvriendelijk platform, duidelijk en een grote troef voor onze mensen in de kantoren.”

“Los van de financiële informatie biedt Graydon Insights ons ook enorme voordelen in de uitbreiding van onze klantenportfolio. Naast de nodige gegevens en paritaire comités vormt vooral de sociale balans een bijkomende troef. Die omvat een rubriek die aantoont hoeveel mensen een bedrijf op uitzendbasis betaalt.”

“Graydon Insights biedt net iets meer dan de traditionele Graydon-rapporten. Het is echt een visuele applicatie. Dankzij simpele kleurcodes weet je meteen met welk type klant of prospect je te maken hebt.”

“De list manager laat mij toe om eender wanneer een lijst te trekken met limieten, ratings, multiscores, enzovoort. Al die overzichtelijke tools zorgen ervoor dat wij binnen de massa aan informatie het overzicht behouden. En dat we dus geen tijd verliezen met het zoeken naar cruciale inlichtingen.”

Proactief werken dankzij continue monitoring

“De monitoring tool uit Graydon Insights vormt echt de kers op de taart. We ontvangen dagelijks berichten over veranderingen bij onze klanten. Zo kunnen we proactief reageren. Op dit moment geeft het ons bijvoorbeeld inzicht in de exacte impact van de pandemie op onze (potentiële) klanten.”

“Maar het kan ook een positief verhaal zijn natuurlijk. Krijgen we een melding van een verbeterde kredietlimiet, dan kan de salesmanager proactief aankloppen voor een aangepaste samenwerking.”

“Toen ik nog twijfelde over een provider, luisterde het Graydon-team naar mijn noden en het bood snel een formule op maat aan. De samenwerking verliep vlekkeloos en ik voelde mij als klant écht belangrijk.”

Adecco in het kort

WERELDWIJDE nummer 1 in HR-dienstverlening.

THE ADECCO GROUP herbergt verschillende gespecialiseerde merken.

MEER DAN 30.000 MEDEWERKERS wereldwijd en 800 medewerkers in de 130 Belgische kantoren verenigen talent met bedrijven.

VOORDELEN: een bereikbaar kantorennet over heel België gecombineerd met een internationaal netwerk, knowhow in alle sectoren, van de bakker om de hoek tot grote multinationals.

WEBSITE: www.adeccogroup.com

Gelijkaardige publicaties