Brandstoffen

De olie- en gassector is erg volatiel. Vanwege de aard van het product is het risico op fraude groot. De marges zijn bovendien klein, zodat de spelers in deze sector een aanzienlijk financieel risico lopen. Ze doen er dan ook alles aan om wanbetalingen te vermijden en malafide ondernemingen vroegtijdig op te sporen. Gelukkig voor hen is er voldoende data beschikbaar om zich op te baseren. 

Petrol pump handles

Overzicht & uitdagingen

De gebruikers van de Graydon-oplossingen en hun uitdagingen, zijn in twee groepen te verdelen. 

Brandstoffenleveranciers 

Deze bedrijven verkopen grote hoeveelheden diesel en benzine aan retailklanten zoals tankstations. Om voldoende marge te behalen, bedragen bestellingen vaak verschillende tienduizenden euro’s. Het spreekt voor zich dat het risico op wanbetaling, fraude en insolventie enorm hoog is voor de bedrijven die in deze sector actief zijn. Ze lopen in deze gevallen zelfs het risico dat ze de voorgefinancierde accijnzen op de geleverde brandstof niet eens kunnen terugkrijgen. 

Tankkaarten 

Deze bedrijven leveren tankkaarten aan bedrijven, veelal in de transportsector, die over een uitgebreid wagenpark beschikken. Op een tankkaart kan een limiet staan, maar als een bedrijf toegang heeft tot meerdere kaarten, dan kunnen die gemakkelijk gebruikt worden om snel een ​​grote rekening op te bouwen. Bedrijfsinformatie laat deze bedrijven ook toe om het proces van klantacceptatie sneller en efficiënter af te handelen. 

Onboarding en het werven van nieuwe klanten

Er bestaat weinig loyaliteit onder de klanten, die erg gevoelig zijn voor de laagste prijs. Het is dan ook gebruikelijk dat bedrijven vaak verschillende leveranciers aanspreken. Omdat het vaak om grote bedragen gaat, is het noodzakelijk dat u weet met wie u zakendoet. Vooral de onboarding- en fraude-oplossingen voor nieuwe, potentiële klanten hebben hun meerwaarde al verschillende keren bewezen in de sector. 

Automatische controles brengen snelheid in het proces van onboarding. Daarnaast nemen deze controles subjectieve beslissingen weg en verminderen ze het risico op wanbetaling en fraude. Ook monitoring van bestaande klanten is geen overbodige luxe in deze periode, waarin verschillende bedrijven stilaan ernstige betalingsproblemen kennen. 

Door de coronacrisis hebben verschillende bedrijven ondertussen hun omzet en cashflow dramatisch zien dalen. Het heeft veel bedrijven ertoe aangezet om hun klantenportefeuille te analyseren en doelgericht op zoek te gaan naar nieuwe, financieel stabiele klanten om het gapend gat weer te dichten. 

Graydon heeft meer dan 25 jaar ervaring in de sector. Onze data geven een ongeëvenaard inzicht in de werkelijke financiële gezondheid en de groeikansen van een bedrijf.