Groothandel

Nederland is een draaischijf in de internationale handel. Traditioneel gezien is hier een belangrijke rol weggelegd voor de groothandels. Het speelveld waarbinnen deze organisaties opereren, is de afgelopen jaren echter flink veranderd. Groothandels moeten volop innoveren en digitaliseren om hun toekomst veilig te stellen en om de concurrentie aan te kunnen gaan met gevestigde waarden. Ze staan dus voor een transitie waarin Graydon volop ondersteuning kan bieden.

Graydon Next Generation Intelligence - groothandel

E-commerce

Als groothandels moeten innoveren en digitaliseren, dan is de link met e-commerce snel gelegd. Digitaal zakendoen is dan ook de nieuwe norm, al lijkt dat in Nederland nog onvoldoende door te dringen. Eenvoudige processen gaan nog te vaak gepaard met papierwerk en manuele handelingen. Bijzonder tijdrovend en uitermate foutgevoelig.

E-commerce moet gelijk staan met meer gemak, meer service en minder kosten. Locatie van de groothandel is dan niet langer leidend voor de afzetmarkt. Groothandels …

  • die kunnen rekenen op betrouwbare leveranciers,
  • die in staat zijn om klanten eenvoudig te laten bestellen,
  • én hierbij een uitstekende dienstverlening kunnen aanbieden,

… zijn een stuk aantrekkelijker dan partijen die dat niet kunnen. 

Groothandels die digitaal voorop lopen en hun customer journey perfect op orde hebben, kunnen de concurrentie aangaan met eender welke andere groothandel. Groothandels die hier niet in meegaan, zullen op termijn uit de markt gedrukt worden.

Voorlopers

AliBaba, Amazon of Bol.com hebben de uitdagingen in de branche al lang begrepen. Het zijn perfecte voorbeelden van online platformen met een ultieme focus op de customer journey en een moeiteloos order-to-cash-proces. De infrastructuur binnen deze platformen staat als een huis. Waren ze aanvankelijk gericht op de consumentenmarkt, dan biedt ook het B2B-segment hen vandaag interessante mogelijkheden. Het betekent dat groothandels er te duchten concurrenten bij hebben gekregen. Er rest dus niet anders voor groothandels dan hun processen zoveel mogelijk te automatiseren en te optimaliseren.

Download ook de Market Outlook Paper

De toekomst van groothandels

Klanten verwachten in dit digitale tijdperk snelheid, gemak en service. Ook van groothandels. Toch blijkt in de praktijk dat binnen groothandels nog veel werkprocessen op papier plaatsvinden. Zij zullen meer moeten inzetten op digitaal zakendoen om hun toekomst veilig te stellen. In deze paper leest u hoe u dit precies aanpakt.

Geautomatiseerd order-to-cash-proces

Een soepel en naadloos geïntegreerd order-to-cash-proces levert ontzettend veel voordelen op:

  • Foutief ingevulde of lege velden vormen een bron van frustratie bij groothandels, want het kan leveringen ernstig vertragen. Lastig voor de klant, terwijl de irritatie eenvoudig vermeden kan worden als zoveel mogelijk velden automatisch ingevuld worden. Het betekent minder fouten, minder werknemers die u nodig hebt om gegevens in te tikken en een klant die sneller bediend wordt.
  • Een geautomatiseerd creditmanagement maakt ook uw debiteurenbeheer een stuk overzichtelijker. U heeft immers alle relevante (financiële) informatie bij de hand zodat u in staat bent om proactief, in plaats van reactief te reageren.
  • Het gehele traject van aankoop tot factuur levert u ontzettend veel relevante en objectieve informatie op, die u op uw beurt weer kunt gebruiken binnen uw eigen bedrijfsvoering. Kortom, informatie die u helpt om datagedreven te ondernemen en sentiment naar de achtergrond verschuift. 

Duurzame relaties

Naast een optimale order-to-cash-proces, vormen ook duurzame relaties met klanten en leveranciers een belangrijk aspect binnen de customer journey. Inzetten op de laagste prijs is hierbij alvast geen goed idee. 

Uw relatie met uw leveranciers 

Zorg ervoor dat u als groothandel samenwerkt met partijen die betrouwbaar zijn. Zowel op financieel vlak als op vlak van dienstverlening. Zo zult u nooit op negatieve wijze verrast worden en hoeft u uw klanten nooit teleur te stellen.

Uw relatie met uw klanten

Onderscheid u als groothandel met een breed assortiment aan kwalitatieve producten, maar bovenal met een uitmuntende dienstverlening. Zorg dat u continu weet welke producten uw klanten wensen en wanneer. Het zal u ook heel wat voordelen opleveren inzake voorraadbeheer.

Groothandels en customer due diligence

Banken verplichten groothandels in toenemende mate om een Know Your Customer- (KYC) of een Customer Due Dilligence-beleid (CDD) op te stellen. De CDD-verplichtingen moeten ‘netjes’ zakendoen bevorderen en worden door de overheid gezien als een belangrijk middel in de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Steeds vaker maken we mee dat de bank ook inzicht verlangt in de relaties van de groothandel om zo indirecte connecties met frauduleuze en criminele of zelfs terroristische organisaties uit te sluiten.

In de praktijk betekent dit dat de groothandel een gedegen klantenonderzoek moet uitvoeren waarbij de ultimate beneficial owner’ (de UBO of uiteindelijk belanghebbende) getoetst wordt op compliance. Gebeurt dat niet of niet grondig, dan brengt dat mogelijk boetes en reputatieschade met zich mee. Het is echter in het belang van uw bedrijf en in het algemeen maatschappelijk belang dat u elke betrokkenheid met malafide bedrijven vermijdt.

Bekijk ook de webinar

Maak uw groothandel future proof

Uw concurrenten zijn tegenwoordig niet alleen meer andere groothandels. Grote online platformen zoals AliBaba, Amazon en Bol.com richten zich óók op het B2B-segment richten. Het maakt e-commerce nog belangrijker. Om te kunnen concurreren met deze gevestigde waarden, zult ú de focus moeten leggen op een optimale customer journey en een feilloos order-to-cash-proces.

Hoe kan Graydon u helpen?

Graydon heeft alle informatie in huis om uw klanten of leveranciers te analyseren en te controleren op kredietwaardigheid en betrouwbaarheid, zodat u precies weet met wie u zakendoet. We beschikken bovendien over alle middelen om deze controles te automatiseren zodat u uw customer journey en uw order-to-cash-proces kunt optimaliseren. Koppelt u met behulp van onze Graydon API bijvoorbeeld uw klantregistratieformulieren met de database van Graydon, dan worden alle relevante klantgegevens meteen compleet en correct ingevuld. Dit proces kan ook nog eens gekoppeld worden aan een financiële controle en verdere opvolging. Daarnaast helpt en adviseert Graydon bedrijven met de invulling van hun CDD-beleid en de UBO-checks.

De mogelijkheden zijn alvast zeer uiteenlopend. Denk erom, een optimale customer journey, kredietwaardigheid en betrouwbaarheid van uw leveranciers zijn de sleutels voor een zorgeloze toekomst van uw groothandel.

Succesverhalen
Alle succesverhalen
  • Douma Staal

    "Voordat we leveren aan een nieuwe klant, winnen we eerst informatie in over die partij via een kredietrapport."
    Marco Ringnalda
    Verantwoordelijk voor Finance en P&O bij Douma Staal
    Lees meer
    Douma Staal - Success Story
  • Satic-Minera

    “Dankzij het Graydon Decision Model kunnen al onze medewerkers snel een credit check uitvoeren.”
    Christian Pharasyn
    Credit controller bij Satic-Minera
    Lees meer
    Satic-Minera success story Decision Model