data management strategie
Terug naar overzicht
blog

Data driven marketing voor data driven marketeers

Big data geeft toegang tot een schat aan informatie en mogelijkheden om marketing nauwkeuriger en efficiënter in te zetten. Marketing wordt dan ook steeds meer gedreven door data en inzicht. In theorie zouden meer gegevens ook meer inzicht moeten betekenen. In de praktijk betekent meer data echter vaak alleen maar meer onduidelijkheden, problemen en complicaties. De uitdaging is dus gegevens zo te gebruiken dat ze in uw voordeel werken en niet tegen u. Hoe doet u dat?

Een schat aan gegevens

Er is tegenwoordig een enorme schat aan klantgegevens beschikbaar: van verkooptransacties tot telefoontjes bij de klantenservice, reacties op online enquêtes en activiteiten in social media. En dat zijn alleen nog maar uw eigen data. Er zijn ook bedrijven die business-to-business gegevens leveren over consumenten en markten. Deze data kunnen worden ingevoerd in analyseprogramma's om een nog beter en nauwkeuriger inzicht te krijgen. Een deel van de rol van marketing is dus alle informatie te verzamelen en te filteren die nuttig is om nieuwe inzichten te krijgen. Of om zelfs de zakelijke toekomst te voorspellen.

Samen sterke en zwakke punten zoeken

De eerste stap in de creatie van een effectieve data driven marketingstrategie is bepalen in welke mate uw marketing al data driven is. Dat betekent ook dat u helder moet krijgen over welke gegevens u beschikt en waar u uw inspanningen op moet richten. Het is belangrijk hierbij alle afdelingen van uw bedrijf te betrekken. Axel Schaefer, senior manager strategische marketing EMEA bij Adobe Systems zegt hierover: "Voor data driven marketing moeten alle betrokkenen zich zeer bewust zijn van de beschikbare databronnen, de beperkingen en de eisen en behoeften om stappen te zetten richting een ​​data driven strategie."

Krijg inzicht in de klant

Als u begrijpt wat uw klant motiveert en op welke marketingkanalen en -boodschappen hij reageert, kunt u uw marketinginspanningen hierop aanpassen. Uit onderzoek van IBM blijkt zelfs dat 75% van de consumenten nu verwacht dat ‘organisaties hun individuele behoeften begrijpen’. Inzicht in wat uw klanten willen is dus de sleutel tot succesvolle marketing. Het is daarom belangrijk te achterhalen waar zich de hiaten in uw klantkennis bevinden, zodat u uw inspanningen effectief kunt richten op het creëren van een compleet 360 graden klantbeeld.

Bepaal uw doelen

Zorg ervoor dat u een kader heeft om richting te geven aan uw marketinginspanningen. Bepaal daarom uw KPI's. Is het doel van uw data driven marketingstrategie bijvoorbeeld gericht op meer omzet? Is het gericht op het verhogen van de klanttevredenheid? En wilt u bijvoorbeeld meer nieuwe klanten werven of wilt u zich vooral concentreren op uw huidige klanten? Het doel bepaalt welke stappen u moet zetten en welke data u daarvoor nodig heeft.

Beslis hoe u uw gegevens verzamelt

Als u weet wat uw doelen zijn, kunt u bepalen welke data u nodig heeft en hoe u deze kunt verzamelen. U kunt bijvoorbeeld online enquêtes houden, paginabezoeken en online activiteiten van uw klanten monitoren of instore onderzoeken uitvoeren om gegevens te verzamelen. Bedenk vooraf wel hoe deze informatie bij kan dragen tot het krijgen van het juiste inzicht. Dus het inzicht dat aansluit op uw doel.

Filter uw data

Met zo veel beschikbare informatie is het moeilijkste deel van data driven marketing het beslissen welke gegevens zinvol zijn en het vervolgens omzetten van deze gegevens in bruikbare inzichten. Hoort u uzelf zeggen “dat is eigenlijk ook wel handig om te weten”? Pas dan op. Begin klein en houd bij het analyseren van uw data altijd uw KPI’s en doelen in het achterhoofd. Houd focus. Anders loopt u het gevaar u te verliezen in de gigantische informatieberg die tot uw beschikking staat.

Less is more, van big data naar smart data

Buyer persona’s en gerichte content

Nadat u alle nodige gegevens heeft verzameld en gefilterd, ligt de werkelijke waarde van data driven marketing in het omzetten van deze data in bruikbare inzichten. De beste manier om uw klanten te begrijpen, is door het creëren van buyer persona’s, bij voorkeur vanuit één eenduidig klantbeeld. Zodra u uw klanten heeft gesegmenteerd naar specifieke buyer persona’s kunt u gerichte content ontwikkelen en inzetten om direct aan te sluiten op de interesses van uw klanten. Uiteindelijk verhoogt u daarmee de return op uw marketingeuro’s aanzienlijk.

Het data driven marketing handboek

Gelijkaardige publicaties