Pers
Geschreven door Suzanne van Leeuwen
Posted on 24-04-2019

E-tail Genius breidt pricing algoritmes uit met bedrijfsinformatie Graydon

206 keer gelezen

Amsterdam, 24 april 2019 - E-tail Genius en bedrijfsinformatiespecialist Graydon slaan de handen ineen. Beide partijen zijn een samenwerking overeengekomen waarbij E-tail Genius toegang krijgt tot de bedrijfsinformatie van Graydon om haar eigen pricing algoritmes verder te optimaliseren.

E-tail Genius, gespecialiseerd in geautomatiseerd prijsbeleid, vraagvoorspellingen en assortiment optimalisatie, is sterk vertegenwoordigd in de groothandelsector. Met hun algoritmes bepalen zij de meest optimale prijzen voor de duizenden producten die groothandels in hun assortiment hebben. De algoritmes worden voor elke groothandel op maat ingesteld en voortdurend verrijkt, geoptimaliseerd en up-to-date gehouden.

Vanaf 1 mei wordt het model dat aan de algoritmes ten grondslag ligt, verrijkt met kredietinformatie van Graydon. Op basis van deze informatie kan in de algoritmes ook rekening worden gehouden met de financiële positie van de afnemers van de groothandels. Groothandels kunnen hierdoor per afnemer volledig geautomatiseerd de meest optimale prijsregels hanteren, zoals bijvoorbeeld de meest optimale prijs of de meest optimale korting.

Arian Oosthoek, mede-oprichter van E-tail Genius: “Een optimale prijs kan afhankelijk zijn van vele factoren zoals de prijselasticiteit van het product, seizoensgevoeligheden, de indeling van klantgroepen en kredietwaardigheid. Veel groothandels houden bij het bepalen van de prijzen nu ook al rekening met de kredietwaardigheid hun afnemers, maar omdat dit vaak handwerk is kost dat veel tijd. Door rekening te houden met al deze factoren en ze te trainen met zowel interne - als externe data kan dit proces volledig worden geautomatiseerd. Op die manier kunnen prijsbeslissingen veel sneller worden gemaakt en stijgt de brutomarge per transactie.

“Het is onze doelstelling om het bedrijfsleven te helpen groeien met datagedreven inzichten. We staan altijd open voor partnerships met andere partijen om samen te werken aan oplossingen en informatie die het bedrijfsleven sterker maken. Dat is dus ook de reden dat we een samenwerking zijn aangegaan met E-tail Genius omdat zij net als wij geloven in de kracht van kunstmatige intelligentie en data analytics voor het maken van weloverwogen beslissingen. Bovendien hebben wij ook veel klanten in de groothandelsector en kunnen we dus beiden onze expertise en propositie op dat vlak versterken”, aldus Paul Uijtewaal, commercieel directeur van Graydon.

Over E-tail Genius

E-Tail Genius ontwikkelt het Genius Platform waarbij bedrijven Artificial Intelligence technologie kunnen integreren op het gebied van het berekenen van optimale prijzen, demand forecasting (vraagvoorspelling) en assortimentoptimalisatie. Het in Rotterdam gevestigde bedrijf werkt samen met verschillende retailers en groothandels waarbij zowel interne- als externe databronnen worden gebruikt om tot de beste voorspellingen te komen.